Българските автомобилисти минаха през най-различни страхове през годините. При соца редовно се крадяха чистачки - дребна, но досадна поразия, възпята дори от Тодор Колев. После се прехвърлихме на кражбите на гуми и на източването на бензина. След това - на касетофоните. Но в наши дни тези дребни посегателства са на заден план, изместени от ново и все по-често: кражбата на катализатора.
За последната година и половина тези престъпления почти са се утроили в някои западни държави, където полицията води по-прецизна статистика. У нас подобни данни няма, най-вече защото едва ли и един от сто потърпевши вярва достатъчно в ползата от органите на реда, за да подаде оплакване. Но няма съмнение, че кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така, кои автомобили са най-застрашени, и накрая да предложим един прост, но сравнително ефективен начин да опазите катализатора си от крадците.
Катализаторите - 8 ключови въпроса (ГАЛЕРИЯ):
Рискът е на практика нулев при най-старите автомобили, които просто нямат катализатори. И е сравнително по-малък при най-новите, защото производителите започнаха да монтират катализатора все по-напред (на снимката), често даже под капака, и отрязването му от апашите е по-сложно.
Най-застрашени са колите на десетина-петнайсет години. В Германия според статистиката най-много се крадат катализаторите на Opel Astra и VW Polo. В Англия първенец е Ford Fiesta. Както споменахме, рискът е по-висок за бензиновите автомобили, защото техните катализатори са по-сложни и с повече ценни метали.