Българските автомобилисти минаха през най-различни страхове през годините. При соца редовно се крадяха чистачки - дребна, но досадна поразия, възпята дори от Тодор Колев. После се прехвърлихме на кражбите на гуми и на източването на бензина. След това - на касетофоните. Но в наши дни тези дребни посегателства са на заден план, изместени от ново и все по-често: кражбата на катализатора.
За последната година и половина тези престъпления почти са се утроили в някои западни държави, където полицията води по-прецизна статистика. У нас подобни данни няма, най-вече защото едва ли и един от сто потърпевши вярва достатъчно в ползата от органите на реда, за да подаде оплакване. Но няма съмнение, че кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така, кои автомобили са най-застрашени, и накрая да предложим един прост, но сравнително ефективен начин да опазите катализатора си от крадците.
Катализаторите - 8 ключови въпроса (ГАЛЕРИЯ):
Извън очевидния, че тровите себе си и останалите? Да, има и други проблеми. Първо, катализаторната система има два кислородни датчика - т. нар. ламбда-сонди (на снимката се виждат отрязаните кабели на първия при опита за кражба). Едната е преди него, другата след, за да може блокът за управление на двигателя да следи колко добре протича процесът на неутрализация. Ако показателите на първия и втория датчик са еднакви, блокът ще отчете грешка и може дори да вкара двигателя в авариен режим.
Разбира се, блокът може да се препрограмира, или да се излъже вторият датчик с монтирането на специална втулка. От година на година обаче минаването на технически преглед без катализатор става по-сложно. Ако последните предложения за понижаване на емисиите в България бъдат приети, скоро колите без катализатори няма да се допускат и в градските центрове.