Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Има и друг важен въпрос: всички ли ще плащат еднакво? Всъщност не. Производителите постоянно подчертават, че инвестицията в електромобилa, в домашни батерии и в соларни плочи на покрива на гаража всъщност може да намали разходите на клиента, като му позволи да продава електричество към мрежите. Но това важи за онези клиенти, които могат да си позволят високата първоначална цена на електромобила, батериите и фотоволтаиците. Останалите ще плащат по-високите цени на тока, без да ползват никакви преки облаги от електрификацията, отбелязват Никола Груум и Тина Белън в анализ за Reuters.
Остава и проблемът със зарядната инфраструктура. Никой не желае да плати огромната цена за изграждането й, преди да са налице клиентите, които да върнат инвестицията. А клиентите няма да се появят, докато не съществува инфраструктурата. Нещо като въпроса за кокошката и яйцето.
Решението на доста европейски правителства, а и на новата администрация на Байдън, е да подпомогнат инфраструктурата с държавни дотации. Но това още веднъж значи, че за електромобилите плащат всички, а не само онези, които ще ги ползват.