Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки казаното дотук ние не твърдим, че електромобилите са грешка. Ако бъдат въведени интелигентно и предпазливо, те могат наистина да направят обществата ни доста по-чисти и по-ефективни в енергийно отношение. Но за целта всички трябва да са наясно и с потенциалните негативи, които те носят, и с цената, която ще трябва да платим за тях. Заглушаването на тези въпроси днес, към което са склонни да прибягват застъпниците им, само ще доведе до допълнително недоволство и съпротива срещу технологията утре. В крайна сметка да не забравяме, че правителствата веднъж вече се опитаха да ни наложат визията си за ефективното и екологично бъдеще, като масово насърчаваха дизеловите двигатели преди петнайсетина години. Добре помним докъде доведе това.