В последните години "дизел" стана едва ли не мръсна дума - което не е съвсем честно. Никой не се радва на гледката на стар Mercedes с отстранен филтър за твърди частици, който бълва облаци черна смрад на всеки светофар по "Тодор Александров". Но за много хора, които живеят извън големите градове и изминават сериозни дистанции всеки ден, дизелите все още си остават разумен избор за икономичен транспорт.
Ако сте си купили дизелов автомобил, за да пестите от гориво, последното, което бихте искали, е да давате постоянно пари за ремонти
Има обаче друг проблем. Автомобили, избрани заради икономичността си, трябва също да бъдат надеждни - иначе спестеното от гориво ще отива за ремонти. А на пазара има немалко дизелови агрегати, които създават проблеми с по-голяма честота от обичайната. При някои става дума за конструктивни недомислия. При други вината е на "задкормилното устройство" - те просто изискват малко по-внимателна поддръжка, а невинаги я получават. Каквато и да е причината, ето първата част от една подборка на 10 дизелови двигателя, с които трябва да се внимава повече. Втората част вижте тук.
Най-проблемните дизелови двигатели - I част (ГАЛЕРИЯ):
Двулитровият турбодизел на концерна VW от семейството ЕА118 има множество разновидности - с 8 или 16 клапана, с или без балансиращи валове, с помпа-дюза или с common rail.
По-изявен създател на проблеми е вариантът помпа-дюза (PD). Той се появява през 2003, построен на базата на добрия стар 1.9 TDI, но с увеличен диаметър на цилиндрите. Цилиндровата глава обаче е съвършено различна - с два разпределителни вала и с 16 клапана.
Най-сериозният и чест проблем при този двигател идва от маслената помпа. Тя функционира чрез въртенето на къс балансиращ вал. След едва стотина хиляди километра обаче връзката започва да се износва и валът превърта, а помпата престава да подава масло, което не води до нищо добро.