През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.
Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Каква е "вината" на еконормите? Те заставиха производителите да прибегнат към два привидно несъвместими подхода - да увеличат налягането и температурата в цилиндрите за сметка на работния обем, от една страна, и от друга, да се стремят да направят неща като бутала и мотовилки максимално леки. Високо натоварване и изтънени поли на буталата: очевидно комбинацията не е добра. Според някои независими оценки ресурсът на основни компоненти е намалял с по 40% в резултат на това "изтъняване". В същото време конструкцията на двигателите ставаше все по-сложна, пак с цел на всяка цена да се намалят емисиите и разходът. Много от тези ранни даунсайзнати двигатели комбинираха по няколко различни иновативни системи: туин-скрол турбо, променливо газоразпределение, директно впръскване, "интелигентно" охлаждане. Всяка допълнителна сложна система добавя още по няколко неща, които са податливи на повреди.