В последните години "дизел" стана едва ли не мръсна дума - което не е съвсем честно. Никой не се радва на гледката на стар Mercedes с отстранен филтър за твърди частици, който бълва облаци черна смрад на всеки светофар по "Тодор Александров". Но за много хора, които живеят извън големите градове и изминават сериозни дистанции всеки ден, дизелите все още си остават разумен избор за икономичен транспорт.
Ако сте си купили дизелов автомобил, за да пестите от гориво, последното, което бихте искали, е да давате постоянно пари за ремонти
Има обаче друг проблем. Автомобили, избрани заради икономичността си, трябва също да бъдат надеждни - иначе спестеното от гориво ще отива за ремонти. А на пазара има немалко дизелови агрегати, които създават проблеми с по-голяма честота от обичайната. При някои става дума за конструктивни недомислия. При други вината е на "задкормилното устройство" - те просто изискват малко по-внимателна поддръжка, а невинаги я получават. Каквато и да е причината, ето първата част от една подборка на 10 дизелови двигателя, с които трябва да се внимава повече. Втората част вижте тук.
Най-проблемните дизелови двигатели - I част (ГАЛЕРИЯ):
Произвеждан от Steyr между 2007 и 2017, този агрегат замени поостарелия М47 и в много отношения е отличен мотор: икономичен, мощен (до 218 коня) и солидно сглобен. Цилиндрите са алуминиеви, но с чугунени гилзи. Има система за впръскване Common Rail и турбокомпресор с междинен охадител (в повечето случаи - Garrett GTB с променлива геометрия, в някои по-късни версии IHI).
Само две неща хвърлят сянка върху качествата на този мотор - но пък доста плътна сянка. Първото е ангренажната верига. Уж разчетена да издържи спокойно целия жизнен цикъл на агрегата, твърде често тя се разтяга още преди 100 000 км, или дори преди 50 000. Обикновено предупреждава за това с характерен шум, макар че много хора не го отличават от обичайното дизелово потракване. В такива случаи е важно веригата да се смени, защото иначе се стига до скъсване и основен ремонт. За жалост веригата е отзад и за целта трябва да се извади целият двигател.