През 1903 година Вилхелм Майбах създава един автомобил за Daimler, какъвто никой дотогава не е виждал. Казва се Mercedes Simplex 60 и е доста по-бърз, по-технологичен и доста по-комфортен от всичко на пазара. Фактически това е първата премиум кола в историята. 117 години по-късно караме неговия пряк потомък - седмото поколение на S-класата.
ЕСТЕСТВЕНО, SIMPLEX ПРИЛИЧА НА НОВАТА SONDERKLASSE толкова, колкото парен локомотив прилича на съвременен влак на магнитна левитация. Но в дългата поредица модели между тях с лекота можем да проследим постепенната еволюция на лукса при Mercedes. Например при доста редкия 300SE Lang от началото на 60-те години.
Най-вдясно е новата S-класа. Най-вляво - доста редкият 300 SE Lang (W112) от началото на 60-те
Това е кола от епохата, когато луксозните модели на Mercedes се рекламираха така: създадени от инженери, без да ни пука за разходите.
Разбира се, много отдавна вече не е така. В тази компания, както и навсякъде, счетоводителите имат главната дума. Но все още S-класата си остава нещото, с което Daimler показва своето бъдеще. Показва ни какви технологии ще има в масовите автомобили след 5, 10 или 15 години.
ТЪКМО S-КЛАСАТА НАВРЕМЕТО за пръв път въведе ABS, електронния контрол на стабилността, радарния круиз контрол, LED светлините. Но какво ще добави към този списък новото поколение, означено като W223?
На първо място, тази S-класа е постигнала нещо, което не се беше отдавало на предшествениците й още от 70-те години - тя е дискретна на вид. Рубенсовите форми на предишните поколения са си отишли. Предните светлини са забележимо по-малки, очертанията са по-скоро елегантни, отколкото внушителни. Цялата кола изглежда сякаш поотслабнала, макар че всъщност е по-голяма от предишната.
ЕФЕКТЪТ ОТ ТОЗИ ДИЗАЙН се изразява в рекордно нисък коефициент на въздушно съпротивление - едва 0.22, направо нечувано в този сегмент. Разбира се, това намалява разхода, но в случая далеч по-важното е, че намалява шума. И то до изумителна степен. Eстествено, всички в този сегмент са доста обезшумени - и Аudi А8, и BMW Серия 7. Досегашната S-класа също беше доста впечатляваща. Но тази е вече на съвсем друго ниво.
Едната причина е в аеродинамиката, в името на която конструкторите дори са заменили добрите стари ръкохватки на вратите с прибиращи се, като при Теsla. Втората е в самото количество обезшумяващи елементи. Звукопоглъщащата пяна тук не е добавена после, а е вградена в самите панели на автомобила още при изработването им. В резултат можете наистина пълноценно да се насладите на аудиосистемата Burmester с 31 говорителя.
Едни удивително тихи 180 км/ч на безлимитната магистрала от Щутгарт към Ротвайл
МИНУСЪТ Е, ЧЕ НЕ ЧУВАТЕ МНОГО-МНОГО ДВИГАТЕЛИТЕ, а те си заслужават. В България като начало ще се предлагат три вeрсии на S-класата, всичките със задвижване на четирите колела и с 9-степенен автоматик. Два от тях са варианти на шестцилиндровия дизел - 350d, с 286 коня и стартова цена около 215 000 лева, и 400d, с 330 коня за 229 000 лева.
435+22 к. с. максимална мощност 520 Нм макс. въртящ момент 4.9 секунди 0-100 км/ч |
Над тях стои класиката S500, с шестцилиндров бензинов агрегат, съчетан с 48-волтова хибридна система. Тук мощността е 435 коня, с още 22 допълнителни, които може да добави стартер-генераторът при нужда. Ускорението от място до 100 км/ч отнема само 4.9 секунди. За да го имате, трябва просто да отидете при дилъра с четвърт милион лева. И даже ще ви върнат... една стотачка.
Всеки шофьор си има индивидуален профил в информационната система, който може да се отключва с код, с отпечатък от палец или дори като камерите сканират ириса на окото ви
ДОГОДИНА ЩЕ ИМА И ПЛЪГ-ИН ХИБРИД с още по-добра динамика. Само че, честно казано, не мислим, че тя ви е нужна. Новата S-класа е много приятна за каране, директна и учудващо повратлива. Но целта й не е да ангажира шофьорските ви умения - тъкмо напротив. Тази кола иска да ви отпусне.
Като споменахме повратливост, ето и другата голяма новост: завиващи задни колела. Срещали сме ги при доста други модели, от Renault до Аudi. Но тук те могат да се отклоняват с рекордните 10 градуса. Ефектът е смайващ: тази гигантска гемия има същия радиус на завой като дребната А-класа.
АДАПТИВНОТО ОКАЧВАНЕ НА MERCEDES е усъвършенствано допълнително и вече се самонастройства до 1000 пъти в секунда. Комфортът на возене е толкова добър, че спирате да го забелязвате. Окачването може да повдигне странично колата с до 8 сантиметра, за да ви предпази при страничен удар. Има и нова въздушна възглавница за пътниците отзад.
Автопилотът за момента не е разрешен в повечето европейски държави, а и дори да е, изисква да гледате пътя. Ако искате да се развличате на задната седалка, все пак ще трябва да си наемете шофьор
Освен всичко друго, новата S-класа може и да се кара съвсем сама. Тя има автопилот от трето ниво - също като в Тesla, само че тук той не разчита само на камерите, а и на радари и лидари. И не се нуждае непременно от ясна маркировка, което го прави използваем даже и в България. Има само един проблем: системата няма да се активира в страна, където не е разрешена от закона. Но ако все пак е, тогава можете просто да оставите тази кола да се кара сама. Тя следва пътя, завива сама, може да спира при нужда, да потегля пак сама, може да изпреварва сама... Всъщност единственото, което иска от вас, е да следите пътя с очи. Две камери в таблото през цялото време ви наблюдават и ако откъснете за дълго поглед, ще ви направят забележка.
Навигацията ви показва изображение от камерите и наслагва върху него тези сини стрелки, които се движат и много ясно показват накъде да завиете. Същите се появяват и на head-up дисплея
ИНАЧЕ САМАТА КОЛА СЛЕДИ НЕ САМО ПЪТЯ отпред, но и всички останали превозни средства, пешеходци и велосипедисти около вас. И може сама да предприема избягващи маневри. Все пак не ви съветваме да се доверявате сляпо на тази система, защото, както казва един от любимите ни писатели, естествената глупост побеждава изкуствения интелект в девет от десет случая.
Новостите в интериора са толкова много, че трябва да ги изброим телеграфно. В чест на китайските клиенти тук е монтиран най-големият екран, слаган изобщо някога в Mercedes. На по-старомодните клиенти вероятно ще им липсват удобните бутони. Но утехата е, че гласовият асистент може да управлява всички функции, знае 27 езика и когато е свързан, на практика разбира почти всичко, което казвате. Ако загуби връзка с интернет, леко оглупява и тогава трябва да формулирате по-ясно командите си.
HEAD-UP ДИСПЛЕЯТ СЕ РЕГУЛИРА САМ благодарение на вътрешните камери и винаги е на нивото на очите ви. Освен това добавя "обогатена реалност". Звучи като нещо, измислено от рекламния отдел да баламосва клиентите. Но на практика е най-полезната новост, откакто изобщо съществуват навигациите. Динамично движещите се стрелки ви сочат пътя по-ясно, отколкото ако имахте до вас професионален навигатор. Винаги ще знаете точно в коя лента да се строите. И трябва да сте идиоти, за да изпуснете някоя отбивка. Макар че ние постигнахме и това.
Новите светодиодни светлини разполагат с общо 2.6 милиона пиксела - повече от FullHD екран на лаптоп, и на теория биха могли да прожектират филм на асфалта пред вас.
Материалите са първокласни и отлично изработени, мястото е дори мъничко повече, отколкото в предишната S-класа, а багажникът е пораснал до 550 литра обем.
Колкото до седалките, те заслужават отделна статия - или даже поема. Във всяка от тях има по цели 19 мотора - 8 за настройките, 4 за масажа, 5 за вентилацията, и по един за страничните опори и за екрана на гърба. Масажните режими са десет на брой.
Още 17 стъпкови мотора ще откриете в климатика, който тук се нарича "термотроник".
Между другото вентилацията и подгряването на седалките са серийно оборудване.
Тази декорация от орех и алуминий струва скромните 7700 лева
За споменатия ваш четвърт милион лева ще получите също кожен волан и салон, парктроник с камера, отопляеми чистачки, скенер за пръстов отпечатък, с който да отключите персоналния си профил в мултимедията, автоматичен климатик и няколко USB-С порта за бързо зареждане. Серийни са също 19-цоловите джанти, автопилотът и самата мултимедия. Но не се тревожете, че Mercedes могат да ви лишат от възможността да похарчите парите си.
ЕКСТРИТЕ СА ЦЕНООБРАЗУВАНИ като за тоталитарни лидери: за металик се доплаща 2400 лева. Ако искате кожа напа в салона, още 4500. Приятните елементи от орехово дърво и алуминий по таблото струват 7700 лева. Триизмерният дисплей пред шофьора - още една новост в това поколение - добавя 2400 лева. Пълната версия на аудиосистемата Burmester струва 16 хилядарки - колкото прилично оборудвана Dacia Sandero.
Но така и трябва да бъде. Защото 117 години по-късно S-класата е същото, което някога бе и Simplex - машина, с която се награждавате, ако успеете в живота.
Още 20 любопитни факта за новата S-класа вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Прибиращите се дръжки на вратите спомагат тази S-класа да има коефициент на въздушно съпротивление 0.22 - не само най-ниският в историята на модела, но и един от най-ниските въобще за сериен автомобил. За сравнение класическата S-класа от 80-те години (код 126) имаше коефициент 0.37