Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
Какво взе СССР от световната автомобилна индустрия (ГАЛЕРИЯ):
При проектирането на ЗАЗ-965 (на снимката) инженерите от института НАМИ в Москва и от завода МЗМА („Москвич“) ползват проекта на италианските конструктори и водещи дизайнери на FIAT за създадането на малолитражните автомобили. Това си личи и от явната прилика между разработения модел, известен още като „Запорожец“, и Fiat 600 (на следващата снимка). Въпреки че между тях има и някои съществени конструктивни различия.


2