Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
Какво взе СССР от световната автомобилна индустрия (ГАЛЕРИЯ):
Открита версия на модела се използва от наследника на Сталин - Никита Хрушчов, а СССР подарява такива коли на бивши социалистически лидери като Енвер Ходжа (Албания), Хо Ши Мин (Виетнам), Мао Дзедун (Китай) и Ким Ир Сен (Северна Корея). На базата на ЗИС-110 по-късно е създадена и знаменитата "Чайка".


2