IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дяволът, от който се страхуваха всички, стана на 30 години

Превърналото се в легенда Lamborghini Diablo и досега стряска съня на конкурентите

Ако отворите историческата справка ще научите, че през 1990 година се се случили някои наистина забележителни събития. Например, лейбъристите в Австралия за четвърти пореден път печелят изборите за парламент, а Северен и Южен Йемен се обединяван в една Република Йемен. Пропуснато е обаче едно събитие, което остава в сърцата на много хора. И то не е арестът на панамския генерал Нориега от американските власти.


Lamborghini Diablo


Става дума за раждането на една от най-великите суперколи в историята - Lamborghini Diablo, която променя не само компанията-производител, но и автомобилите от този клас. Нейният предшественик Countach, излязъл от молива на великия Марчело Гандини, беше хулиганът на 70-те и 80-те години, но Diablo поема в една различна посока.

"Проект 132" стартира през юни 1985 година, когато в Automobili Lamborghini SpA решават да създадат наследник на Countach. Той е завършен на 21 януари 1990 година, като резултатът от инженерните и дизайнерски усилия, а също така и на инвестицията в размер на около 6 милиарда италиански лири е представен на специално мероприятие в Hotel de Paris в Монте Карло.


Lamborghini Diablo


Компанията спазва традицията си, според която нейните автомобили получават имена на превърнали се легенди бойни бикове. Известният като Диабло звяр влиза в кървава схватка с матадора Ел Чироко през ли 1869 година. А колата е кръстена на него още по време на изпитанията си, по време на които достига планираната максимална скорост от 320 км/ч.

Традиционно дизайнът е поръчан на Марчело Гандини и маестрото не променя стила си, като създава междугалактически изтребител, който представлява дълбоко преосмисляне на концепцията Countach. Това обаче не се харесва на концерна Chrysler, който през 1987 година купува Lamborghini. Американците се намесват в работата над суперколата и настояват за сериозна промяна на нейния външен вид. По тази причина, крайният вариант не е толкова агресивен, колкото е било предвидено първоначално от Гандини и ръководството на италианската компания.


Lamborghini Diablo


Под капака е поставен двигател с обем 5,7 литра, който в стандартна версия на суперколата развива 492 конски сили и 580 Нм. В наши дни толкова развива и старо BMW M5 (Е60), но преди 30 години подобни характеристики са повече от впечатляващи. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,5 секунди, а максималната скорост е 325 км/ч.

През 1993 година Lamborghini отбелязва своята 30-годишнина с излизането на пистова версия Diablo SE30. Тя няма климатик, акустична система, хидроусилвател на волана и дори нормални странични стъкла, като вентилацията в салона се с малки плексигласови отвори, които не нарушават аеродинамиката на автомобила.


Lamborghini Diablo


Тази версия (на снимката) получава регулируеми стабилизатори и карбонови спортни седалки с 4-точкови предпазни колани. Двигателят е форсиран до 532 конски сили, като получава подобрена система за впръскване на горивото, всмукателни колектори от магний и олекотена изпускателна система. Съответно, суперколата вече ускорява до 100 км/ч от място за 3 секунди и вдига 330 км/ч.

Еволюцията продължава през 1995 година, когато излиза Diablo SV (Superveloce), чийто двигател развива 517 конски сили. Тази версия получава и антикрило с регулируема средна част в зависимост от ъгъла на атака. Появява се и роудстър Diablo VT (на снимката отдолу), който е със задвижване на четирите колела.


Lamborghini Diablo


Моделът официално е обновен 3 години след това, като тук вече се появяват стационарни фарове, които заменят прибиращите се при оригиналния модел. Благодарение на тях Diablo изглежда по-съвременно и малко по-скандално, защото оптиката е взаимствана от Nissan Fairlady Z/300ZX (Z32). А това е нещо, което някои от феновете на модела не приемат. Други пък, дори в наши дни, твърдят, че това не е вярно.

През същата тази 1998 година Lamborghini за пореден път сменя собственика си и най-после компанията получава стабилност, след като попада под крилото на Audi. Започна разработката на Murcielago, но тя не пречи на инженерите да вдъхват свежи сили на Diablo. Това става с появата на модификацията със задно предаване GT, която определено предпочита пистите вместо обичайните шосета.


Lamborghini Diablo


Тази версия (на снимката) се отличава по променената предна част, новите въздухозаборници и дифузьор вместо задна броня, в чийто център са поставени накрайниците на изпускателната система. Голямата разлика обаче е в каросерията, която при GT е почти изцяло (изключение правят стоманеният покрив и алуминиевите врати) от карбон. По този начин теглото е намалено до 1460 килограма.

Двигателят също е различен - стандартният 5,7-литров V12 е заменен от 6,0-литров с 583 конски сили, който също е предназначен за каране на писта. От тази версия на Diablo са произведени само 80 бройки.


Lamborghini Diablo


"Гражданският" вариант при обновения модел е купето със задвижване на четирите колел Diablo VT 6.0 (на снимката), което донякъде напомня на Countach по някои елементи на дизайна. По време на първите тестове от журналисти суперколата демонстрира ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,4 секунди и изминава 1/4-миля за 11,8 секунди.

А тези, които искат повече, трябва да се обърнат към автомобилния спорт, където се появяват различни версии. Сред тях е Diablo SV-R с 540 коня под капака, както и модификацията GTR на споменатия по-рано вариант GT c 6,0-литров V12 мотор с мощност 598 конски сили.


Lamborghini Diablo


От момента на появата на Diablo италианската марка изминава огромен път, като създава далеч по-рафинирани и удобни за каране "бойни бикове". През 1990 година обаче това е най-напредналата технически суперкола, като нейният аналог в наши дни е Aventador SVJ. Именно Diablo обаче си остава автомобилът-мечта, който висеше на плакат в много детски стаи. И който стряскаше конкурентите не само с външния си вид...

Снимки: Lamborghini

0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Зле ( преди 3 месеца )
    Не е истина колко правописни грешки има в статията ! Не Ви ли е срам при сегашните софтуери и модерни редактори да пишете с толкова грешки !
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    д-р. Куртев ( преди 3 месеца )
    Мдааааа , аз имах това със синия цвят...... от дъвките TURBO !!
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Магний ( преди 3 месеца )
    Не се спрях те с този магний!
  • #9
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 3 месеца )
    Никога не съм разбирал защо хората водят спор Ламбо срещу Ферари - аз пък ги харесвам и двете :-) За мен Ламбо са с агресивен дизайн, а Ферари с елегантен. Харесват ми и двете Ламборгинита, а от Ферари ми харесва Рома. Диабло е уникален автомобил - особено ми харесваше, че кабриолетът е с твърд покрив и покривът се закрепваше на задния капак
  • #8
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Както повечето знаете уникалния Авентадор остаря като модел, модела излезе през 2011г. Скоро излиза новия модел, води се LB48H, това ще е най-бруталното Ламборгини правено някога, дкоро ще го видим. Кората ще е с 1000к.с. а дизайна е БРУТАЛЕН!!!
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Любимата ми кола от миналото... наистина изглеждаше за времето си извънземна... Това с фаровете от нисан обаче ми бръкна не знам къде - научих го неотдавна от видео на ДеМуро от Jalopnik. Въпреки това си остава една от най-стилните и вълнуващи коли от миналото. Това разбира се не омаловажава достойни днешни модели - Чентенарио кърти, Авентадора си е класика, новият Хуракан е красив, макар и не мега-впечатляващ и той.
  • #6
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Аз не знам Ферари някога официално да са се опитвали да правят нещо на Ринг-а? Или ти може би имаш вътрешна информация?
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Ехе, спомени една от първите NFS с разбиващо интро с Диабло-то, невиждано до момента.
  • #4
    12 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    То и сега модела на Ламбо Veneno стряска съня на конглокентите, мен лично модела шестия елемент като излезе, беше десетилетие пред конглокентите в дизайна. Ауди действително вдигна марката във весините. Когато се произвеждаше уникалното Диабло Ламбо продаваха по 200 коли годишно, за това и фалираха. Крайслер само пречеха на италианците.
  • #3
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Тоз пък, Авентадор сцепи всичко на пистите. Ферари тръгнаха да подобрят времето на Авентадор, въртяха обиколки с хибрида си с 950к.с. на ринга, накрая тихо по терлици се прибраха по живо по здраво, дори не посмяха да съобщат времето, най-доброто им произведение Ферари Писта е на 8ма позиция.