IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какъв е нормалният разход на масло?

Експерти отговарят защо новият двигател харчи повече и как да се избегнат загубите

Това, че съвременните двигатели харчат повече масло, едва ли е изненада за някого. През последните години натоварването върху детайлите на мотора се увеличи значително и това няма как да не се отрази на неговата издръжливост. Повишената компресия и по-голямото налягане в цилиндрите улесняват проникването на газове през пръстените на буталата в системата за вентилация на картера, а оттам и в горивната камера.

масло двигател


Освен това, все повече мотори са с турбо, чиито уплътнители не са херметични и малко количество масло неизбежно попада в компресора, а оттам и в цилиндрите. Съответно, двигателите с турбокомпресор също харчат повече масло, така че посоченият от производителя разход на 1000 километра пробег не бива да бъде изненада за никого.

5 причини за изчезването на маслото

ИЗГАРЯНЕ. Пръстените на буталата се нуждаят от постоянно смазване. Първият от тях периодично оставя "филм" от масло върху повърхността на цилиндъра, като при висока температури част от него изчезва. Общо от 80 от загубите на масло се дължат именно на изгаряне, като при новите мотори тази част може да бъде по-голяма.

Проблем в случая е и използването на некачествено масло, чиито характеристики не отговарят на обявените от производителя на двигателя. Нормалната смазка с нисък вискозитет (тип 0W-16) също изгаря по-бързо от тази с по-добри показатели.


масло двигател


ИЗПАРЯВАНЕ. Маслото се изпарява непрекъснато. Колкото по-висока е неговата температура, толкова по-интензивен е този процес в картера. Малки частици и пара обаче попадат през системата за вентилация в горивната камера. Част от маслото изгаря, а друга отива на улицата през ауспуха, като по пътя си поврежда катализатора.

ИЗТИЧАНЕ. Една от най-известните причини за загуба на масло, като най-често това става през маслените уплътнения на коляновия вал, през уплътненията на главата на цилиндрите, през капака на клапаните, уплътненията на масления филтър и други.


масло двигател


ПРОНИКВАНЕ В СИСТЕМАТА ЗА ОХЛАЖДАНЕ. В този случай причината е само механична - увреждане уплътнението на главата на цилиндрите, дефект на самата глава или дори на самия блок на цилиндрите. При технически изправен двигател това не може да се случи.

ЗАМЪРСЯВАНЕ. Под въздействието на високи температури дори нормално масло (да не говорим да дълго използвано) може да се окаже замърсено. Често това се дължи на проникване на прахови частици през уплътненията на всмукателната система, които не са херметизирани, или през въздушния филтър.

Как да се намали разхода на масло?

Колкото по-агресивно се кара един автомобил, толкова по-голямо е налягането в цилиндрите на двигателя. Увеличава се отделянето на изгорели газове през пръстените на вентилационната система на картера, откъдето маслото, в крайна сметка, попада в горивната камера. Това се случва и при движение с висока скорост. Съответно, при "състезателите" разходът на масло е по-висок от този при спокойните шофьори.


масло двигател


При машините с турбомотор има още един проблем. Когато водачът след каране с висока скорост реши да си почине и веднага след спирането загаси двигателя, турбокомпресорът не се охлажда. Съответно, температурата расте и част от отделените газове се превръщат в кокс, който замърсява двигателя и води до увеличение на разхода на масло.

Ако температурата на маслото се увеличи, с това нарастват и загубите, тъй като молекулите на повърхностния слой започват да се движат по-бързо и отиват във вентилационната система на картера. Затова трябва да се следи за чистотата на радиатора на двигателя, за изправността на термостата и за количеството на антифриза в системата за охлаждане.

Освен това, трябва да се преглеждат и всички уплътнения, като при нужда те да бъдат заменяни веднага. Попадане на масло в охладителната система изисква незабавно посещение в сервиз, тъй като в противен случай щетите по двигателя са много сериозни и ремонтът струва скъпо.


масло двигател


При повечето автомобили разликата между най-ниската и най-високата отметки на пръчката за проверка на маслото е един литър. Така че с голяма точност може да се определи колко масло е изчезнало.

Повишен или нормален разход?

Идеалната ситуация е, когато в периода между две технически обслужвания на автомобила неговият собственик изобщо не се сеща за масло. Това означава, че при пробег от 10 000 - 15 000 километра двигателят не е изразходвал повече от литър.


масло двигател


На практика за нормален се счита разход на масло, който е 0,5% от този на бензин. Например, ако за 15 000 километра колата ви е глътнала 1200 литра бензин, то максималната допустима граница за разхода на масло е 6 литра. Това прави 0,4 литра на 100 километра пробег.

Какво да се прави при повишен разход?

Когато пробегът на автомобила не е голям - примерно около 5000 километра на година, няма място за особени притеснения. В този случай може само да се долива масло, колкото е нужно. Ако обаче колата навъртя по няколко десетки хиляди километра на годишно, има смисъл в топло време да се сипва масло с по-висок вискозитет, тъй като то ще изгаря и изпарява не толкова интензивно.

Внимавайте за син дим


масло двигател


При покупка на автомобил трябва да сте наясно, че при атмосферния мотор разходът на масло е по-малък от този на двигател с турбо. Това, че една кола харчи повече смазка няма как да бъде определено с просто око, затова е добре тя да бъде погледната от специалист. Ако обаче от ауспуха излиза дим, това е доказателство за повишен "маслен" апетит, който няма как да бъде скрит.

0 от 500
  • #18
    9 rate up comment 7 rate down comment
    До #13 ( преди 4 години )
    Това дизел или бензин говориш. Ако е за бензин не ти вярвам. Карам 2.0 бензин Sky G и разхода на масло е 200мл. за 15 000км. Колата е на 72 000км. и се кара яко. Ако не я натискаш и си караш нормално, може и нищо да не изхарчи. Коментари на моя коментар са излишни, имам я от нова. Давам ви инфо от първа ръка, надявам се на някой да му е полезна тази информация.
  • #17
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Когато си взимаш чисто нова кола, те предупреждават, че първите 10-тина хил км. може да "глътне" до 1 литър. После трябва да спре. Моя ВАГ-ски "маслояд" да е глътнал 300-тина г за това време. Следващите 30к км не го е пипал. Един колега със същия ДВГ за над 20к км наистина му глътна около 1л и после и при него спря. Въпрос на разработване. Като взимаш колата ти казват - първите 3-5к км леко каране. Пропускат да кажат, но е хубаво после още 3-5к км малко по-юнашко. Но не на прекъсвач
  • #16
    6 rate up comment 8 rate down comment
    До №13 ( преди 4 години )
    Купи си една нова Мазда 6 и пак ще си говорим
  • #15
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 4 години )
    Съвесем нормално е да се губи по малко масло. В крайна сметка в моторът протичат изключителни термални и димамични процеси. Колкото по спортен е моторът , толкова повече масло губи. Това дето го знаете от дядовците си е за тяхното време. Когато моторите са имали 10 движещи се части и под 50 к.с. от литър обем. Ама тва е било отдавна, сега се вадят по над 100 коня на литър и това си има цена.
  • #14
    23 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    "Ако под колата сутрин няма локвичка масло - значи е останала без масло" - италианска поговорка!!
  • #13
    36 rate up comment 13 rate down comment
    none ( преди 4 години )
    Интересна статия. Да си купиш нова кола и да й доливаш масло. Това явно само германците го могат ;)). За мен не е опция. Откак спрях да карам германски коли, забравих и за лейката в багажника.
  • #12
    32 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Ако колата Ви гори масло както е описано в статията, идете и я върнете на този, който Ви я е продал.
  • #11
    18 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    каквато и да е колата за 15000 при нормално каране до 3000 - 3100 оборота не се долива, другото е в ръцете на талибан всичко е купчина желязо
  • #10
    17 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    От 4 години карам собствен автомобил. Никога не ми се е налагало да доливам масло. Няколко пъти съм проверявал маслото преди дълги пътувания и никога не се е налагало доливане.
  • #9
    23 rate up comment 1 rate down comment
    GTE ( преди 4 години )
    Има и по-неприятно от разхода на масло и това е увеличаване на нивото в следствие на проникване на гориво,масово срещано при прекъсване на режима на регенерация на филтрите за твърди частици или регенерация в градски условия.Имал съм автомобили, които от нови си имат разход и такива, които харчат 0 / 1000 масло.И все пак умереният разход е за предпочитане, защото това забавя износването / вкопаването на клапаните.