Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА) официално поиска от Европейския съюз да отложи с шест месеца въвеждането на следващия етап от стандартите за вредни емисии. В писмо, изпратено от текущия президент на АСЕА Майк Менли, който е и главен изпълнителен директор на Fiat-Chrysler, браншовата организация доста настоятелно припомня на еврокомисаря Тиери Бретон, че Съединените щати изобщо се отказаха от затягането на текущите екологични мерки, Китай отложи с половин година въвеждането на следващия етап, и дори Япония отпусна три допълнителни месеца на компаниите да се справят със стандарта.
Ако ЕС не направи компромис, ще постави соствените си производители в неравностойно положение на фона на отстъпките в Китай, САЩ и Япония, твърди Майк Менли
Менли пише, че искането на асоциацията е "обективно оправдан, пропорционален и прагматичен отговор на злощастната ситуация, в която се намира европейската автомобилна индустрия по причини, които не са под неин контрол".
Производителите имат няколко проблема с покриването на новия стандарт Euro 6d ISC-FCM, който влиза в сила от 1 януари идната година. Първо, заради парализата покрай карантинните мерки те изостават много със сертифицирането на новите модели. Второ, свиването на почти всички основни пазари означава, че автомобили, предвидени за продажба през първото полугодие на тази година, остават на склад и вероятно няма да успеят да бъдат пласирани изцяло до края й, а след 1 януари на практика ще трябва да бъдат претопени.
"Искаме да подчертаем, че предлаганото отлагане няма да има какъвто и да било ефект върху нивата на емисии при въпросните автомобили, или върху качеството на въздуха", пише в писмото на Менли. В много от случаите въпросните коли не покриват бъдещите изисквания само защото не са снабдени с изисквания от новите правила специален датчик за разхода на гориво. Според Менли около 600 000 автомобила, които вече са произведени и са на склад, няма да покриват изискванията от 1 януари. Отделно над 2100 типови одобрения за различни системи за понижаване на емисиите се бавят заради усложненията покрай коронавируса.
Стандартът Еuro 6, чиято версия 6d Temp е в сила и в момента, ограничава емисиите на азотни съединения, въглероден оксид, фини прахови частици и въглеводороди. Той обаче няма пряка връзка с новите тавани за емисиите на парниковия агент въглероден диоксид, които се налагат от друг регламент на ЕС. На този етап АСЕА не е искала от Еврокомисията отлагане на новия таван от 95 грама въглероден диоксид за километър, който е в сила от 1 януари 2020, а от догодина вече ще върви с доста сериозни глоби за надхвърлилите границата.