Германска или японска, италианска или американска, френска или британска? Повечето хора си имат свои виждания за качествата на колите според държавите, от които произлизат техните марки. Но в днешната глобална икономика нещата отдавна не са толкова прости. "Германската" ви кола може да идва от Унгария или Испания; "японската" се сглобява я във Франция, я в Турция; "корейските" коли в Европа произлизат всъщност от Чехия и Словакия.
За да внесем малко яснота, в две поредни статии в AutoMedia ще проследим всички основни автомобилни заводи на Стария континент, и какви модели се сглобяват в тях понастоящем.
По данни на браншовата организация на производителите АСЕА, в Европа в момента има 298 завода за финална сглобка на автомобили, камиони и автобуси (това включва Русия, Украйна, Турция и Казахстан). Ние ще се фокусираме само върху фабриките за леки или лекотоварни с пътнически версии, които са 142.
Автомобилните заводи в Европа по държави - II част (ГАЛЕРИЯ):
1. ГУДУУД - Rolls-Royce (на снимката). В края на 90-те BMW, дългогодишен доставчик на двигатели за Rolls-Royce и Bentley, искаше да откупи закъсалите марки от тогавашния собственик Vickers. В последния момент VW се намеси, предложи с 25% по-висока цена и получи завода в Крю. Но BMW се изхитри да купи правата върху марката Rolls-Royce и построи за нея изцяло нов завод в Гудууд - завод, който най-после върна качеството на легендарната марка такова, каквото бе някога. Миналата година бе най-силната в историята на Rolls-Royce.
2. УОКИНГ - McLaren. Дълги години тук беше само щабът и развойният център на едноименния тим от Формула 1. После McLaren направи епохалната F1, а от 2010 вече регулярно се занимава с производство на спортни автомобили.
3. ДАРТФОРД - Caterham. В сърцето на производството на тази малка компания за пистови автомобили все още си остава една еволюция на митичния Lotus 7, създаден от Колин Чапман още през 50-те.
4. СУИНДЪН - Honda. Заводът на японците, построен през 80-те, е една от първите жертви на Brexit - още преди година Honda обяви, че през 2021 ще го закрие. Дотогава тук ще се произвежда Civic хечбек.