Да си производител на редки и ексклузивни автомобили е едновременно дар и проклятие. От една страна, тези компании могат да искат баснословни суми за своите машини - и обикновено с основание, тъй като влагат повече в развойна дейност, технологии и материали. От друга страна, ако станат прекалено екстравагантни, имат всички шансове да отидат в небитието. Нещо такова наскоро се случи компанията Bristol. Затова на луксозните марки често им се налага да свалят летвата и да стават „по-народни“. Но прекаленото залитане в тази крайност се отразява на реномето и печалбата. Тънкостта е да се намери балансът - и, ако се съди по резултатите на 8 премиум марки през последните 20 години, на мнозина това се отдава.
Започвайки от 2003 г., когато дебютира новият Phantom, продажбите на Rolls-Royce постепенно растар пропорционално на броя на моделите. Така 2019 г. завършва с 5152 продажби, което с 1/4 повече от 2018 г. Това се дължи най-вече на всъдехода Cullinan. А най-интересното е, че 98% от продажбите на колите на марката стават по програмата за персонализация Bespoke. И цените на тези автомобили са известни само на клиентите и на компанията.
Снимки: Производителите