Да си производител на редки и ексклузивни автомобили е едновременно дар и проклятие. От една страна, тези компании могат да искат баснословни суми за своите машини - и обикновено с основание, тъй като влагат повече в развойна дейност, технологии и материали. От друга страна, ако станат прекалено екстравагантни, имат всички шансове да отидат в небитието. Нещо такова наскоро се случи компанията Bristol. Затова на луксозните марки често им се налага да свалят летвата и да стават „по-народни“. Но прекаленото залитане в тази крайност се отразява на реномето и печалбата. Тънкостта е да се намери балансът - и, ако се съди по резултатите на 8 премиум марки през последните 20 години, на мнозина това се отдава.
За Maserati, както и за Lamborghini, 1998 година е съдбоносна. След като през 1993 г. марката минава под управлението на Fiat, Maserati представя първи напълно нов модел 3200 GТ. Това е първата крачка към възхода – появява се суперколата MC12, който няма конкуренти в клас GT1, а също така и петото поколение на елегантния седан Quattroporte. Те обаче се появяват по-късно. А Maserati завършва 2000 г. с 1970 продадени автомобила.
Снимки: Производителите