IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо японците загубиха войната на турбините?

Само за двайсетина години съотношението на силите се промени напълно

Опитите за създаване на бензинови турбомотори в Япония започват по-рано, отколкото в Европа, където по онова време съществуват други тенденции. В крайна сметка обаче японската автомобилна индустрия губи надпреварата, която сама започна. Защо се стигна дотук, отговор дава изданието Auto.Mail.


Турбомотори Япония


В края на 80-те и началото на 90-те години  в Западна Европа цари ерата на атмосферните бензинови агрегати, а компании като BMW бягат от думата „турбо“ като от огън. Маркетолозите на бранда се надпреварват да пускат прес-релийзи за прелестите на атмосферните двигатели, а турбомоторите са приписвани на диваците от Азия.

В Mercedes-Benz се увличат само по механичните компресори, които наричат Kompressor, докато в Audi не разполагат с турбомотор с по-малък обем от 1,8 литра. Нещо по темата се опитват да правят в SAAB, но всички знаем как завърши това. Стига се дотам, че през 1989 г. Формула 1 забранява турбоагрегатите, за да се върнат към тях отново едва през 2014 г. 

Какво виждаме сега – бензиновите турбодвигатели в Европа набират популярност и оказват влияние върху всеки производител. През XXI век дори BMW забрави за „сладкото чувство“, давано от атмосферните мотори, и сега в гамата на производителя няма нито един двигател без турбина. Audi, Skoda, SEAT и Volkswagen си поделиха своите мотори TSI и TFSI, като оставиха атмосферните агрегати само на страните от Третия свят. Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Land Rover, Jaguar, Fiat и дори Ferrari – всички те се подадоха на чара на турбото. Защо?

Една от основните причини е, че навремето турбото се разглеждаше като най-добрия начин да бъде „излъган“ нововъведеният екологичен тестов цикъл NEDC. Съгласно него, средният разход на гориво се измерва при ускорение от 0 до 50 км/ч в продължение на 26 секунди. Освен това, има измерване в градски цикъл, както и при движение извън града, които са въведени още през 70-те години. При тестовете автомобилът се движи в идеални температурни условия, като турбината или не е задействана, или работи при ниски обороти. Така се получава, че разходът на двигател 1.4 TSI е много по-нисък от този на 1,4-литров атмосферен мотор. Общо взето, турбината се оказва идеалният инструмент за измама.


Турбомотори Япония


Естествено, автомобилните производители се възползват масово от това. Например инженерите на Porsche успяват да постигнат пробег от 3,3 л/100 км по цикъл NEDC при суперхибрида 918 Spyder с 4,6-литров V8 двигател с мощност 608 к.с. Дали обаче някой вярва, че това е възможно в реалния условия?

На фона на своите европейски конкуренти японците наводниха своя вътрешен пазар с компактни малолитражки с бензинови турбомотори, още преди да се появи необходимостта от тях. Достатъчно е да си спомним Toyota Starlet, която през 1984 г. получи редови 4-цилиндров турбомотор с обем 1,3 литра. През 1990 г. същият двигател развива 135 к.с. при версията GT Turbo.


Турбомотори Япония


В Mitsubishi поставят на кросоувъра Pajero Mini двигател с обем 0,7 литра с мощност 64 к.с. Още през 1980 г. се появява Mitsubishi Lancer в версиs EX 1800GSR с 1,8-литров турбомотор с мощност 135 к.с., които по-късно стават 160. Има и версия с 1,6-литров двигател със 160 к.с.

Отново в средата на 80-те години сред моделите с турбомотори попадат Nissan Silvia/180SX и Skyline RS, Toyota Carina GT-TR и Supra, Mitsubishi Starion GSR-VR и др. Градският кей-кар Suzuki Alto с 0,54-литров мотор разчита на 64 к.с., а Mazda RX-7 използва 1,3-литров роторен двигател с турбо, като мощността му е 185 к.с.

Когато автомобилните производители в Европа осъзнават прелестите на турбодвигателите, японците, чиято основна продукция е насочена към „атмосферния“ пазар в САЩ, изведнъж се оказват в ролята на догонващи. Спортни модели като Toyota GT-86 и Subaru BRZ излизат с прекрасно настроено шаси, но със слаб атмосферен двигател. Компания като Infiniti е принудена да се кооперира с Mercedes-Benz, тъй като не може сама да разработи добър турбомотор. На свой ред, Honda хвърля огромни сили и средства, за да направи турбодвигател за Civic Type R, тъй като двигателят на предишното поколение не може да покрие екостандартите, а Mazda директно „погреба“ роторните технологии, за да заложи на атмосферни мотори SkyActiv.

Сега в Япония правят всичко възможно, за да наваксат изоставането си, но преднината на европейските производители изглежда доста голяма. Навлизането на електромобили и хибриди също оказва влияние, така че битката тепърва ще става все по-оспорвана.

Снимки: Производителите

0 от 500
  • #23
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 6 месеца )
    Що за коментари тук?! Турбо моторът бил дърпал от 2000, даже от 1500 оборота. Че и се изказват като преки свидетели на голямото дърпане. То при тия обороти турбото още дреме бре. Да се разберем , че говорим за нормални коли с малки турбинирани мотори. Та при тия ниски обороти си имаш един куц 1, 6 (примерно) мотор и толкова. После вече с оборотите турбото почва да надува, ама и да посръбва. Карах нова Астра 1,4Т. Извънградско над 12 без особена агресия в шофирането. Е Данке Шойн!
  • #22
    2 rate up comment 1 rate down comment
    vanio ( преди 6 месеца )
    Петър Захариев, ли както се казваш там....толкова много глупости написани в една статия не бях чел много отдавна. Трябва да ти забранят да се "изявяваш" и да ни заливаш с великите си размисли. Почти нищо вярно няма от написаното!
  • #21
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Селянин ( преди 6 месеца )
    Още не бях прочел глупавата статия до край и бях сигурен, че ще има дълга дискусия, кое е по по най. Животът е прекалено кратък за да карате само немски или японски коли, само турбинирани или само атмосферни.
  • #20
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #19 Абе да ти кажа мисловната дейност ти е много спъната и дори липсва! Имам и от двата мотора автомобили, но никога не бих заменил атмосферката с турбинирана кола. Турбинката е да се правя на рейсър по светофарите, а в ежедневието атмосферката е незаменима. Така че, като изкараш книжка, като покараш различни коли ще разбереш каква глупост си написал!
  • #19
    10 rate up comment 18 rate down comment
    Абе ( преди 6 месеца )
    Който веднъж се качи на турбиниран мотор, никога повече не се връща на спъната атмосферка!
  • #18
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Карач ( преди 6 месеца )
    918 Spyder наистина има среден разход под 4/100, защото поне 35 км от тези 100 км ги изминава абсолютно и само на ток, а следващите 65 ДВГ е постоянно подпомаган от електрическите. А и не, че нещо, но 918 Spyder e с АТМОСФЕРЕН двигател!
  • #17
    10 rate up comment 11 rate down comment
    Сервиз ( преди 6 месеца )
    Турбото увеличава КПД-то на двигателя, тъй като оползотворява енергията на изгорелите газове, която иначе се губи. Турбомоторите са по-ефективни. ТОЧКА. Електродвигателите са най-ефективната форма на транспорт към момента. ТОЧКА ФИНАЛЕ
  • #16
    17 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #14 Личи си, че си фен на немското! Немците се плашат много от оборотите и те са им били винаги проблем, докато японските високооборитни двигатели, никога не са имали проблем с оборотите и са изкарвали винаги много повече от немските нискооборотни мотори. Има много по-важни неща за дълговечността на ДВГ от оборотите. Ако беше се интересувал и малко повече чел по въпроса, щеше да го знаеш.
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #7 Все още няма чак такова изобилие от двигатели с турбо, че да си забелязал някой навъртял 1 млн километра. Самият двигател със съвременно турбо работи предимно в ниските обороти, така са му сметнати и предавките в скоростната кутия и прави по-малко цикли за 1000 км. Износването е разбира се по-малко. Необходимостта да ръчкаш предавки също е по-малка. Проблем може да са другите съвременни технологии, но това е съвсем друга тема. Като цяло турбото облекчава двигателя. Стига прадразсъдъци!
  • #14
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    #10 Само един прост въпрос: КАКЪВ ПРОЦЕНТ ОТ ХОРАТА И В КАКЪВ ПРОЦЕНТ ОТ ВРЕМЕТО КАРАТ ДВИГАТЕЛЯ СИ НАСТЪПЕН ДОКРАЙ? Именно тук е предимството, че турбото и без да го настъпваш имаш почти цялата му мощност, което в малките обороти значи голям въртящ момент. Караш си на ниски обороти, двигателят ти върти малко цикли, гори малко и е малък, т.е. лек, влиза бързо в работна температура и т.н. Предимствата са огромни! Друг е въпросът, че компенсират с някои съмнителни технологии зарази щадящия режи ...