IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как работи битурбо двигателят

Тези мотори обикновено са за автомобилите от висок клас, които търсят висока мощност и нисък разход

Беше време, когато турбокомпресорът изглеждаше като истинска мистерия за повечето автомобилисти. В наши дни технологията е вече толкова масова, че всеки има поне обща представа как функционира. Отработилите газове завъртат турбината, тя задвижва нагнетателя, с което количеството въздух при всмукване се увеличава. Така двигателят получава по-висока мощност. Какво е обаче би-турбо системата?
 
 
битурбо двигател
 
  
За работата си турбокомпресорът има нужда от енергия, която се набавя от остатъчното налягане на отработилите газове. В системата е инсталиран и охладител на всмуквания въздух. Той помага за увеличаване на налягането, без температурата в двигателя да се увеличава.

При битурбото два турбокомпресора работят паралелно един с друг. Те са по-малки от единичното турбо. Конструирани са еднакво и на английски се обозначават с Twin-Turbo. Всеки от тях задвижва равен брой цилиндри. Системата работи по-ефективно, а шофьорът не трябва да натиска газта прекалено много.

Една специална форма е последователният (секвенциален)  битурбокомпресор. При него нагнетяването не идва от двата компресора eдновременно. Системата включва втория при нужда от повече мощност. В някои случаи първата турбина е малка, за да се развърти по-бързо и да се избегне турбодупката, а втората е по-голяма и осигурява достатъчно налягане за по-високи степени на мощност.
 
 
    битурбо
  
    

Битурбото намира място предимно в големи и мощни двигатели, независимо дали са дизелови или бензинови. Предимствата са повече от недостатъците, особено когато разглеждаме модерните двигатели.

За разлика от атмосферния двигател, двигателят с турбо нагнетяване може да освободи много повече резерви. В същото време турбодвигателят се нуждае от по-малко гориво. Икономията може да достигне 40 процента. Поради тази причина много производители оборудват двигателите си с турбо.

Емисионните стойности са по-ниски, отколкото при атмосферните двигатели и автомобилите отговарят на по-тежки норми. Това води до по-нисък данък и право на зелен плакет.

Въртящият момент също е по-висок, а в същото време двигателите имат по-лека конструкция. Това се отразява положително на пътното поведение и на спирането.

Недостатъците на битурбо моторите са в по-високата температура на работа. Освен това агрегатите са по-чувствителни към проблеми с омасляването и при замърсявания на сложната изпускателна система.
 

Снимки: BMW, Mercedes

0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    VW 1,6 TD на Голф 2 ( преди 3 години )
    С този двигател може да се обиколи света по екватора!
  • #8
    5 rate up comment 1 rate down comment
    fts ( преди 4 години )
    имат по-къс живот ако е трицилиндров каквито са повечето бензинови напоследък, които се монтират на най-ниския клас автомобили (малолитражки). Но там проблемът не идва само от турбото така или иначе.
  • #7
    15 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Много ог разбирате живота на турбо бензиновия двигател и колко е къс. Ама повечето сигурно карате турбо дизел с чип тунинг и половин милион км и обяснявате колко хубав мотор е.
  • #6
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Кой ги пише тези глупости....
  • #5
    18 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    по-къс живот имат, но те не ги правят за да ги караш по 500000км без подръжка. 150к километра са си 6-7 години каране, после ще смениш турбината за няколко хилки или ще смениш колата
  • #4
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    single scroll и twin scroll се различават по разделения на две изпускателен колектор като twin scroll са проектирани с различно завихряне лопатки и е една турбина а twin turbo са две турбини най добре е електротурбини има китове за атмо двигатели
  • #3
    21 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Идеята е да има постоянно налягане във всички обороти. Обикновенното турбо работи от-до т.е. няма го в ниските и високите. Тези с променлива геометрия по добре. Има много различни видове двойни. Тези на снимката са паралелни. Две турбини, по една на половината цилиндри. Има каскадни. Една след друга с превключващи се степени. Обикновенно са две, но има и с три и четири степени. Има и с една турбина с разделен вътрешно турбинен корпус. Казват им twin scroll даже twin turbo но си е една турбина.
  • #2
    17 rate up comment 17 rate down comment
    apollo ( преди 4 години )
    Турбината се слага за мощност, не за икомомия!
  • #1
    24 rate up comment 7 rate down comment
    112 ( преди 4 години )
    И имат по къс живот...