Дизеловите мотори имат нужда от повече време, за да достигнат работна температура. Това се дължи на ниския разход и на ниските обороти, които обикновено са достатъчни за движение с този вид двигатели. Основният проблем при тях на къса отсечка е филтърът за твърди частици - DPF. За да се регенерира, той има нужда от температура на отработилите газове от поне 600 градуса Целзий. Високата температура води до изгаряне на саждите, които се събират върху повърхността на филтъра. На къси отсечки обаче такива високи температури не могат да бъдат достигнати.
За дизели, които се движат предимно на къси отсечки производителите са предвидили други начини. С добавки за горивото температурата на изгаряне се сваля с около 200 градуса Целзий. При по-бързо достигане на температура от 450 градуса саждите във филтъра изгарят и така той се регенерира.
Съществуват и варианти с промяна на впръскването. Моментът на главното впръскване се изнася назад или пък притокът на въздух се спира временно. Това увеличава температурата на отработилите газове, спестява добавки за горивото и позволява изгарянето на твърдите частици. В тези модели е нужно филтрите за твърди частици да бъдат чистени ръчно на интервали от 120 до 180 хиляди километра.
Недостатъкът на променения момент на впръскването е, че може да се стигне до „изтъняване“ на маслото, което оказва негативно влияние на мазителните качества. Последиците могат да бъдат прегряването на двигателя, по-бързото му износване и дори повреди в него. Затова е препоръчителна редовна проверка на нивото на маслото, както и редовната му смяна.
Принципно е ясно едно – както дизеловите, така и бензиновите двигатели се натоварват повече на къси отсечки, с което износването им се ускорява. Но за дизеловите това важи в по-голяма степен. Съответно, ако карате основно в градския трафик, дизелът не е най-добрият избор за вас - дори и да се абстрахираме от въпроса за качеството на въздуха в градовете.
Снимки: Auto-online, Bunte