IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Alfa Romeo е най-голямото предизвикателство за шефа на PSA

Ще успее ли Карлос Тавареш да спаси още една почти фалирала марка?

Alfa Romeo е най-голямото предизвикателство за шефа на PSA

Намери ли най-после Alfa Romeo своя истински спасител в лицето на изпълнителния директор на PSA Group - Карлос Тавареш? Този въпрос си задават мнозина, след като стана ясно, че италиано-американският концерн FCA (Fiat Chrysler Automobiles , част от който е Alfa Romeo, ще се обедини с PSA. Именно Тавареш през 2014 г. застана начело на почти фалиралата френска група и я изправи на крака, а 3 години по-късно направи същото и с Opel/Vauxhall, която по-рано трупаше само загуби под управлението на General Motors.

Ако PSA Group и FСA се слеят, португалският топ-мениджър ще бъде изправен пред най-голямото предизвикателство в кариерата си. Италианският производител на спортни коли вече отчая не един изпълнителен директор. Покойният Серджио Маркионе направи 3 опита да върне Alfa Romeo на правилния път, но не успя. Неговият наследник Майк Менли се нуждаеше от 18 месеца, за да осъзнае и признае, че плановете за възраждане на легендарната марка, поне във варианта на Маркионе, за непостижими.

Тези планове предвиждаха Alfa Romeo да увеличи гамата си до 7 модела през 2022 г., но бяха променени на 4 модела. Сега те са 3 - средноразмерният седан Giulia, средният SUV - Stelvio, и хечбекът Giulietta, като покриват различни сегменти. Проблемът обаче е, че само един от тях е SUV и нито един не е електрифициран. До 2022 г. от гамата трябва да отпадне Giulietta и да се появят два нови кросоувъра, които да използват електричество в агрегатите си.

Факт е, че в момента продажбите на Alfa Romeo не вървят. През септември в Европа те спаднаха с 42%, като марката беше задмината от Tesla, Jaguar, Porsche и Lexus. В САЩ спадът е с 27% и това накара ръководството на FCA да преработи плановете си за бъдещето на марката, като съответно намали и капиталовите си разходи.

Самият Тавареш вече обяви, че след евентуалното сливане на PSA и FCA марки няма да бъдат закривани. Това от една страна е добре за Alfa Romeo, но от друга не чак толкова, защото дори след сливането компанията ще трябва да се опитва да се конкурира на пазара с малка и застаряваща гама през следващите 2-3 години, което със сигурност ще влоши нейните и без това слаби продажби.

Положителното в случая е, че Тавареш има опит с излизането от подобно положение. Той беше вторият човек в Renault след Карлос Гон и има големи заслуги за възхода на френската марка през последните години. След това благодарение на него Peugeot и PSA се върнаха на пътя на печалбите, а същото се случи и с Opel след закупуването на германската компания от GM.

Преминаването на моделите на Alfa на платформите на PSA със сигурност ще укрепи положението на италианската марка, като ще гарантира появята на нови продукти през следващите години. В същото време обаче Тавареш е известен и като безкомпромисен мениджър, който иска печалба. И няма да се поколебае да жертва дори легендарен бранд, ако това се налага.

Въпросът сега е каква посока е поеме Alfa Romeo и съответно колко пари може да бъдат отделени за нейното спасение? Опитът марката да се транформира в производител на премиум-автомобили едва ли ще доведе до добри резултати. В момента компанията продава под 100 000 коли на година, докато Mercedes-Benz, BMW и Audi имат по 2 млн. продажби и 10 пъти по-голяма моделна гама.

Проблеми има не само Alfa Romeo. Луксозната марка на Nissan - Infiniti, напуска Западна Европа, за да се съсредоточи върху САЩ и Китай. Британската Jaguar постигна сериозни печалби в продажбите, но дойде спад в Китай, както и проблеми с качеството и инвестициите. Френската DS Automobiles (собственост на PSA) е продала малко над 50 000 бройки през 2017 и още толкова през 2018 г., а за 2019 г. резулатът е по-слаб дори от този на Alfa Romeo.

Сега на ход е Тавареш, който е може би единственият ръководител в автомобилната индустрия, способен да постигне устойчиви успехи с Алфа Ромео. Как ще стане това обаче, предстои да разберем.

Automotive News Europe

0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    21М ( преди 1 година )
    Може би е било небходимо да позиционират Alfa Romeo на пазара с компактни хечбеци където са Dacia и малък SUV подбно Range Rover Evoque. Dacia доскоро бяха с изкл дървен дизайн, технически сносни, правеха продажби. Сега със смяната на.концептуалният им дизайн печелят дори повече продажби от немските брандове. Там трябваше да реагира Alfa със страхотен дизайн, техниката вече показаха че е на ниво. И един компактен SUV както Evoque, понеже винаги ще има лудковци с пари за скъпи луксозни играчк ...
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Че те Алфите са си бая сигурни. Особено като им гледам NCAP рейтингите и позициите в car reliability index-a.
  • #14
    1 rate up comment 3 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 5 години )
    Фауве искаха преди дизелгейта да купят алфа и тогава алфа не само че щеше да е красива, но и сигурна.Да, ама жълтите спретнаха дизелгейт, щото се видя че няма кой да купува тъпите хибриди пред евтиният и чист дизел
  • #13
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    тоз пък и той пак си е било 'Итали' ... май вече ще е франсеминйет
  • #12
    10 rate up comment 1 rate down comment
    КОЛЧЕВ ( преди 5 години )
    МНОГО ОТДАВНА ЧАКАТЕ АЛФА ***,, ОЩЕ ПРЕДИ 8 ГОДИНИ, ИСКАХА ДА Я КУПЯТ КИТАЙЧЕТАТА.. ПРЕДИ 2 ГОДИНИ ПАК Я ЗА ПРОДАВАТЕ НА КИТАЙЧЕТАТА, НА ИНДИЙЧЕТА.. АМА АЛФЕТКАТА ПАК Я ИМА, И ПАК СИ Е ITALY.. Я СЕ ГРЪМНЕТЕ
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Velislav ( преди 5 години )
    По-добре да я закрият тая марка. Години постижения, легендарни модели и легендарен бранд, пък било то и позакъсал в последните години. По-добре без Alfa, отколкото скудето (емблемата с "триъгълника" - спортното сърце) върху префасонирано пежо. Подигравка.
  • #10
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Според мен проблемът на Алфа е пазарното позициониране. Нещо като проблема на VW Phaeton. Колите сами по себе си са най-добрите в сегмента, но като цена и позициониране са поставени там, където хората търсят друго.
  • #9
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До #7 ( преди 5 години )
    И трите изброени Алфа определено ги има, но предажбите не вървят... Трябва добър маркетинг и време, за да се отърсят от клеймото за ненадежност. Разбира се, качеството трвяба да е безупречно, но едва ли PSA ще успеят в това
  • #8
    4 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Това дали Алфа изглежда добре е въпрос на вкус. Много хора не понасят дизайна и да твърдиш, че е най-красивата кола... може би за тебе. Но ако погледнеш продажбите на алфа явно повечето хора не мислят, че е най-красивата кола.
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 и 3 който е еди ( преди 5 години )
    За закриване си ти,вредиш на земната екология с присъствието си и газовете които отделяш.