Намери ли най-после Alfa Romeo своя истински спасител в лицето на изпълнителния директор на PSA Group - Карлос Тавареш? Този въпрос си задават мнозина, след като стана ясно, че италиано-американският концерн FCA (Fiat Chrysler Automobiles , част от който е Alfa Romeo, ще се обедини с PSA. Именно Тавареш през 2014 г. застана начело на почти фалиралата френска група и я изправи на крака, а 3 години по-късно направи същото и с Opel/Vauxhall, която по-рано трупаше само загуби под управлението на General Motors.
Ако PSA Group и FСA се слеят, португалският топ-мениджър ще бъде изправен пред най-голямото предизвикателство в кариерата си. Италианският производител на спортни коли вече отчая не един изпълнителен директор. Покойният Серджио Маркионе направи 3 опита да върне Alfa Romeo на правилния път, но не успя. Неговият наследник Майк Менли се нуждаеше от 18 месеца, за да осъзнае и признае, че плановете за възраждане на легендарната марка, поне във варианта на Маркионе, за непостижими.
Тези планове предвиждаха Alfa Romeo да увеличи гамата си до 7 модела през 2022 г., но бяха променени на 4 модела. Сега те са 3 - средноразмерният седан Giulia, средният SUV - Stelvio, и хечбекът Giulietta, като покриват различни сегменти. Проблемът обаче е, че само един от тях е SUV и нито един не е електрифициран. До 2022 г. от гамата трябва да отпадне Giulietta и да се появят два нови кросоувъра, които да използват електричество в агрегатите си.
Факт е, че в момента продажбите на Alfa Romeo не вървят. През септември в Европа те спаднаха с 42%, като марката беше задмината от Tesla, Jaguar, Porsche и Lexus. В САЩ спадът е с 27% и това накара ръководството на FCA да преработи плановете си за бъдещето на марката, като съответно намали и капиталовите си разходи.
Самият Тавареш вече обяви, че след евентуалното сливане на PSA и FCA марки няма да бъдат закривани. Това от една страна е добре за Alfa Romeo, но от друга не чак толкова, защото дори след сливането компанията ще трябва да се опитва да се конкурира на пазара с малка и застаряваща гама през следващите 2-3 години, което със сигурност ще влоши нейните и без това слаби продажби.
Положителното в случая е, че Тавареш има опит с излизането от подобно положение. Той беше вторият човек в Renault след Карлос Гон и има големи заслуги за възхода на френската марка през последните години. След това благодарение на него Peugeot и PSA се върнаха на пътя на печалбите, а същото се случи и с Opel след закупуването на германската компания от GM.
Преминаването на моделите на Alfa на платформите на PSA със сигурност ще укрепи положението на италианската марка, като ще гарантира появята на нови продукти през следващите години. В същото време обаче Тавареш е известен и като безкомпромисен мениджър, който иска печалба. И няма да се поколебае да жертва дори легендарен бранд, ако това се налага.
Въпросът сега е каква посока е поеме Alfa Romeo и съответно колко пари може да бъдат отделени за нейното спасение? Опитът марката да се транформира в производител на премиум-автомобили едва ли ще доведе до добри резултати. В момента компанията продава под 100 000 коли на година, докато Mercedes-Benz, BMW и Audi имат по 2 млн. продажби и 10 пъти по-голяма моделна гама.
Проблеми има не само Alfa Romeo. Луксозната марка на Nissan - Infiniti, напуска Западна Европа, за да се съсредоточи върху САЩ и Китай. Британската Jaguar постигна сериозни печалби в продажбите, но дойде спад в Китай, както и проблеми с качеството и инвестициите. Френската DS Automobiles (собственост на PSA) е продала малко над 50 000 бройки през 2017 и още толкова през 2018 г., а за 2019 г. резулатът е по-слаб дори от този на Alfa Romeo.
Сега на ход е Тавареш, който е може би единственият ръководител в автомобилната индустрия, способен да постигне устойчиви успехи с Алфа Ромео. Как ще стане това обаче, предстои да разберем.
Automotive News Europe