IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо автомобилните производители подаряват патентите си

Все повече марки освобождават патентите си за използване от конкуренти с цел спечелване на пазарен дял

Защо автомобилните производители подаряват патентите си

Идва ли Коледа по-рано? Автомобилни производители „подаряват“ ценен интелектуален капитал като правят свои патенти свободни за използване от конкуренцията – безусловно и безплатно. Това направи наскоро Toyota с близо 24 хиляди патента от повече от 20 години разработка на хибриди. Сборът от технологии, включващ електромотори, командни блокове и системи за горивни клетки може да бъде използван до 2030 г.

Подобно на съжителство в комуна, членът на борда на директорите на Toyota Шигеки Тераши обяви: „Времето за съвместна работа дойде“. Това каза и пет години по-рано Елън Мъск, шефът на Tesla: „Всички наши патенти принадлежат на вас“. Volkswagen също отваря електрическата платформа на серията ID за конкуренцията.

Дали това са алтруистични жестове? По-скоро не. Привидно щедрите жестове означават „разделяй и владей“. Със своята електроплатформа Volkswagen иска да се утвърди като мерило в индустрията за електромобили. От Волфсбург заявиха: „Нашата модулна платформа за електромобили MEB трябва да бъде стандарт не само за концерна Volkswagen“. В същото време подобен ход е полезен и за маркетинга, който може да твърди, че фирмата е открита и прозрачна.

Toyota се опитва да вдъхне нов живот на леко изоставащата в последните години хибридна техника. Докато все повече марки залагат на електрическо и водородно задвижване, хибридите все повече приемат ролята на преходна технология. И макар Toyota да държи около 80 процента от световния пазар на хибриди, в надпреварата за задвижването на бъдещето системите й изостават. В момента Mazda, Suzuki и Geely искат да влязат в алианси с японската марка. И ако от това възникне някоя доходна поръчка, защо не? В крайна сметка един патент не прави цял автомобил. Така конкурентите лесно стават клиенти.

Между другото, VW, Tesla и Toyota имат технологично предимство в някои области, в които патентите все още не са свободни за ползване. Затова и атаката не е просто жест на добра воля, а добре калкулиран бизнес.

Снимка: Toyota

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    VAG са назад, но от Тесла. В сравнение с традиционните производители, само Рено-Нисан имат някакво предимство. Те са и единствените, които са обявили и изпълняват мащабна електрическа програма. Дали ще успеят, е друг въпрос.
  • #4
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    ХАХАХАХА, ВАГ щял да си подарява патентите?!?!?! Кои бе? Тези за лъжливия софтуер ли? Хахаха, тези са толкова изостанали, че каквото и да подарят е все едно на компютърен специалист да му подариш механична пишеща машина. Иначе статията внушава, че и те имали нещо за подаряване, но човек, ако чете внимателно му става ясно, че пак искат да излъжат всички. Искат тяхната платформа да бъде световна и да е стандарт за другите, за да могат да им плащат. Много са зле горките! Много!!!
  • #3
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    „Volkswagen също отваря електрическата платформа на серията ID за конглокенцията.“ Все едно някоя застаряла жена да си отваря краката и да чака някой да и го надене, та и ВАГенската работа същата. Видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак. До онзи ден нямаха нищо друго освен нафтови печки. Откраднаха от тук и там по нещо и щели да си отварят краката, тъй де платформата. Тея вече не са смешни, а жалки в стремежа си да изпъкнат и да се наредят сред най-добрите...
  • #2
    2 rate up comment 5 rate down comment
    бавареца ( преди 1 седмица )
    да бе , добре че били тесла. ти прочете ли последния абзац
  • #1
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Добре че са Тесла, другите да се хванат на хорото.