fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #65
    Пе-тап ( преди 5 години )
    то си пише как го е сметнал: гуми 16-ки (не от най-евтините от метро), и смяна всяка година. А ти кви си купуваш за по 80 лева парчето, не ми се мисли :D Освен ако не караш тротинетка :D
  • #64
    Petar ( преди 5 години )
    "За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект." Hahahahaha!!!! Как го сметна това? 4 гуми =320 лева ~650 за зимни + летни едва ли някой има само 4 джанти и му се налага да върти гумите всяка година. За съхранение си имам изба. Смяна на гумите си я правя сам... 5години 650 лева.. толкова струва!!
  • #63
    Жоро ( преди 5 години )
    Сметката излиза! Все сезонни най-евтините и 5-6 години си ти. Особено ако караш 90% градско в тия задръствания .
  • #62
    анонимен ( преди 5 години )
    ужасТ колко много бедни и про3ти *** се придвижват по пътищата
  • #61
    Радо ( преди 5 години )
    На много познати вече им гърмяха зимните гуми в летните жеги.
  • #60
    Радо ( преди 5 години )
    Само да отбележа че при 60км и 15мин.шофиране гумата се загрява над 20 градуса и под 7 градуса външна температура а над 60км още повече.
  • #59
    :) ( преди 5 години )
    Ама че сте гуменки. Аз така карам от четвърт век, но има особености които не видях да са списани нито в статията, нито в коментарите. Все едно заек да гризе кисело зеле. :)))
  • #58
    Един ( преди 5 години )
    От 5 години карам с зимни гуми целогодишно и не съм имал проблеми. Вярно е че съм градски шофьор. Не знам как ще са ако карам по планинските проходи.Тая статия е в ослуга на гумаджиите.
  • #57
    matarov ( преди 5 години )
    Поредна .Уж става дума за сухо време , а се почва с аква планинг. Не разбирам как една гума проектирана и изчислена за лед,сняг и кал би се затруднила със сух асвалт. Износването също е спорно.Тази тема е като подгряването през зимата,старт-стоп системите,автоматични светлини и други неща създадени сами за себе си,които оскъпяват автомобила при съмнителна полза.Във връзка с някои коментари по-долу искам да поясня,че имам втори комплект джанти с летни гуми.Просто реших да експериментирам.
  • #56
    Българина ( преди 5 години )
    Ето го метеото за месец напред:https://***.gismeteo.com/weather-varna-3421/month/'И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.'?Аз не смятам да си монтирам зимните през този период(за да не се 'опекат'), с фуражките все някак ще се разбера ...
Последни