fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #75
    Дик ( преди 4 години )
    Уж не било задължително да си с зимни гуми а катаджиите глобяват ако си без.
  • #74
    анонимен ( преди 4 години )
    Затова си има все-сезонни гуми. Например Michelin CrossClimate + се представя дори по добре от зимна на сняг в тестове, а в летни условия е на доста добро ниво, с минимално под топ летните гуми
  • #73
    Нашия ( преди 4 години )
    Глей кви разбирачи сте. Плащат ви за статията. Ами , правете като вятъра.
  • #72
    Пешо Акулата ( преди 4 години )
    Всесезонни на Conti или Good Year и си решавате проблемите!
  • #71
    Софиянка ( преди 5 години )
    Ако си шофьор, а не водач ще прецениш как ще се чувстваш най- добре на пътя. Сезоните се промениха и в за градско всесезонните са идеални. За планината през зимата е друго.
  • #70
    ТТ ( преди 5 години )
    Бал съм го! Кот' има на колата, с туй ша дава ТДИ-тата!
  • #69
    анонимен ( преди 5 години )
    "Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават." - затова взимаш зимни Корморан и си караш. Нема износване, нема нищо! Естествено на мокър път трябва да внимаваш как караш. но за хората с акъл и много километри зад волана проблем няма!
  • #68
    Ron Burgundy ( преди 5 години )
    От години карам само със зимни гуми.....цяла година. Не ми дреме за тъпите статии. Гумите ми от нови се износват за 4 години. Слагам нови и продължавам напред.
  • #67
    анонимен ( преди 5 години )
    От край време съм целогодишно с летни гуми, но купувам чисто нови среден или висок клас и ги сменям през 2г. пак с чисто нови. Гума на 5-6г. не ми я хвалете изобщо. Те белите хора на Запад колите си сменят през 3., а тук *** експлоатира здраво докато не се претрепе в някоя канавка...!!
  • #66
    Гошко ( преди 5 години )
    Хм... "... променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий...". А как се съхраняват в магазина? Как се транспортират от производителя до склада и после до магазина? Явно всички складове, магазини и гумаджии имат хладилни камери... :D (и хладилни камиони !!!)
Последни