IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кога зимните гуми са наистина задължителни?

При спиране от 50 км/ч върху сняг разликата между тях и всесезонните е над 30 метра

Тези дни на много места - включително и в репортажи по водещите телевизии - можете да чуете, че от 15 ноември зимните гуми са задължителни в България. Това не е вярно. Законът изисква само гумите ви да са с минимална дълбочина на протектора 4 милиметра.


 


Нужни ли са ви на всяка цена зимни гуми? Отговорът е не - стига да живеете в града, да не карате много и да имате алтернативен транспорт, така че да оставяте колата при снеговалеж или поледица. Тогава и всесезонните гуми ще ви свършат работа, ако имат достатъчно протектор.

От дълбочината на каналите на протектора зависи дали водата или снегът се отвеждат настрани, или образуват между гумата и пътя тънък слой. Това намалява драстично сцеплението. На мокър път и при скорост 70 километра в час гумата с 4-милиметрови канали има почти три пъти по-голяма контактна повърхност с пътя от онази с 1.6-милиметрови канали.


Continental гуми


Ако се колебаете колко износени са вашите гуми, най-лесната проба е с монета от два лева - сребристият кант по ръба й е точно 4 милиметра. Поставете го в каналите на гумата - но не само на едно място, а и в средата, и в края.

Ако обаче сте от хората, които карат кола при всякакви условия, горещият ни съвет е да инвестирате в добри зимни гуми. Между тях и всесезонните има две ключови разлики.


зимни гуми Continental


Първата е в конструкцията на протектора. Всесезонните гуми най-често имат надлъжни дълбоки канали за отвеждане на водата, което е полезно при дъжд и намалява риска от аквапланинг. Но много пречи при сняг и лед, защото контактната повърхност е по-малка, а снегът и кишата бързо запълват каналите и остават там.

Вместо тях зимните гуми имат по-къси канали, замислени да изхвърлят снега настрани. Множеството специално проектирани ламели осигуряват сцепление при всякакви странични сили и намаляват шанса от подхлъзване.


зимни гуми Continental


Другата главна разлика е в състава. Сцеплението на гумата зависи от това тя да е достатъчно мека, за да прониква в неравностите по пътя. Но при ниски температури каучукът се втвърдява. Затова на зимните гуми се добавят различни масла, за да останат по-меки и при температура под нулата.

Тези две разлики се отразяват драстично на пътното поведение. В тестове на германския гигант Continental върху сняг, от скорост 50 километра в час, летните гуми спират средно с 31 метра по-далеч от зимните - дължината на шест автомобила.



 

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"