fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #95
    Бенца ( преди 4 години )
    Зимните се втвърдяват през лятото и стават всесезонни. Много е удобно и практично.
  • #94
    Хахо ( преди 4 години )
    Е я помислете малко като.ще се карат лятото след изминалата зима то е ясно че ще е до изтъркване и следва изхвърляне...Една зима и в склада ,втора зима- директно остават на колата и след това в кофата..
  • #93
    ти да видиш ( преди 4 години )
    В БГ-то има законен срок за зимно гуми и над 4 мм. грайфер ,през ,който има мнооого дни над 7 градуса...
  • #92
    All Seasons ( преди 4 години )
    Защо ли не споменават нищо за истински всесезони гуми?Зимните не са всесезони.Според доста ***-такова животно нема.Да ама драги ми ***-има!
  • #91
    Гено ( преди 4 години )
    Вече 12 години карам само със зимни гуми.4 години с един комплект по 40000км.Ако се кара нормално по правилата няма никакъв проблем
  • #90
    Ива ( преди 4 години )
    Аз искам да ви кажа, че е е само от марката, а от водачите, имам много познати, които ги карат с различно налягане и после съжаляват, че гумите са се пръснали.Най-добре е да са и зимни и летни гуми и да се въртят. Дори бях чел, че без значение дали има сняг, дойде ли сезона сменяме.
  • #89
    Тихомир Томов ( преди 4 години )
    На двата ми автомобила гумите постоянно са зимни и няма проблем . тия дни е около 20 гр по Целзий всички ли трябва временно да си сменят гумите !!!!!!
  • #88
    roko ( преди 4 години )
    На мен ми излиза добре сметката - карам 2 години със зимните ( westlake - китай) целогодишно, няма никакви следи на износване за 13000 км
  • #87
    . ( преди 4 години )
    Излиза сметката разбира се! Взимам зимни Корморани и нямат много изтъркване дори лятото. А за спирачните свойства.. който кара с голямата а не с малката глава няма стршно! ;)
  • #86
    Лудия шапкар ( преди 4 години )
    Има зимни и летни шофьори, безумия и легенди обслужващи икономически интереси..Карах почти 10 години предишната си кола със зимни гуми целогодишно... От тези 10 години поне 6-7 е бил с едни и същи зимни гуми Michelin ... взети на старо престояли в някой гараж , но иначе чисто нови...в края на периода тези гуми бяха на 15 години!!! Навъртях 100 хиляди километра...без закъсване или аквапланинг - без катастрофа или проблем на пътя!!!
Последни