IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #74
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ТТ ( преди 22 минути )
    Бал съм го! Кот' има на колата, с туй ша дава ТДИ-тата!
  • #73
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    "Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават." - затова взимаш зимни Корморан и си караш. Нема износване, нема нищо! Естествено на мокър път трябва да внимаваш как караш. но за хората с акъл и много километри зад волана проблем няма!
  • #72
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Ron Burgundy ( преди 3 дни )
    От години карам само със зимни гуми.....цяла година. Не ми дреме за тъпите статии. Гумите ми от нови се износват за 4 години. Слагам нови и продължавам напред.
  • #71
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    От край време съм целогодишно с летни гуми, но купувам чисто нови среден или висок клас и ги сменям през 2г. пак с чисто нови. Гума на 5-6г. не ми я хвалете изобщо. Те белите хора на Запад колите си сменят през 3., а тук Ганю експлоатира здраво докато не се претрепе в някоя канавка...!!
  • #70
    19 rate up comment 2 rate down comment
    срахил ( преди 1 седмица )
    а защо не грамотните ни законотворци ни карат да ги сменяме на дата без оглед на околната температура сигурно за да се оправдаят за хонорарите дето са взели от вносителите и сервизите на гуми.
  • #69
    29 rate up comment 3 rate down comment
    Гошко ( преди 1 седмица )
    Хм... "... променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий...". А как се съхраняват в магазина? Как се транспортират от производителя до склада и после до магазина? Явно всички складове, магазини и гумаджии имат хладилни камери... :D (и хладилни камиони !!!)
  • #68
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Пе-тап ( преди 1 седмица )
    то си пише как го е сметнал: гуми 16-ки (не от най-евтините от метро), и смяна всяка година. А ти кви си купуваш за по 80 лева парчето, не ми се мисли :D Освен ако не караш тротинетка :D
  • #67
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Petar ( преди 1 седмица )
    "За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект." Hahahahaha!!!! Как го сметна това? 4 гуми =320 лева ~650 за зимни + летни едва ли някой има само 4 джанти и му се налага да върти гумите всяка година. За съхранение си имам изба. Смяна на гумите си я правя сам... 5години 650 лева.. толкова струва!!
  • #66
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Жоро ( преди 1 седмица )
    Сметката излиза! Все сезонни най-евтините и 5-6 години си ти. Особено ако караш 90% градско в тия задръствания .
  • #65
    6 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    ужасТ колко много бедни и про3ти *** се придвижват по пътищата