IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #118
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Кънчо Кънчев ( преди 2 седмици )
    Баба ми редовно сменяше гумите...щом станеха гладки като динени кори .
  • #117
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Румбо ( преди 2 седмици )
    Зимни Дънлоп се държаха по-добре през лятото,отколкото летни Мишлен енерджи!Дънлопките купени стари изкараха 28 хил.км и още имаха грайфер допустим за лятото!Мишлените изкараха още повече,ама на всеки дъждец се посираха.Е,може моделът(енерджи)да е бил такъв.
  • #116
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 100 ( преди 2 седмици )
    И аз така, ама ти съобразяваш ли се с деня и нощта? Щото аз кат притъмнее и беж и слагам нощните, пък рано сутринта ги свалям и слагам дневните. Да не говорим, че имам и специален комплект за мъгла))))
  • #115
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Man40 ( преди 2 години )
    Ех, какви гуми имаше преди... Видинки, Димитров ли... Зима, лято, не им се отразяваше. Караш и пееш... :)
  • #114
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Защо навсякъде трябва да сме Професори и инженери не напразно има зимни и летни че 90% сте тарикати и карате с зимни гуми целогодишно си е ваша простотия не само че нямаш зимна гума през първото лято но и спирачният път е много по голям
  • #113
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Боб ( преди 3 години )
    То вече няма зима.Всисезонни и това е.4-5 г и сменяш с нови.
  • #112
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Д-р Исня ( преди 3 години )
    Аз моите ги държа в мазето на постоянни 15 и пак усещамм разлика в зимните. Преди години ги бях оставил на тавана за един сезон и цялото помещение миришеше на изгоряла гума. Осезаемо се бяха втвърдили. Все по-често се замислям за всесезонни, но не смея, защото карам и обичам да натискам в завои. Тези, които карат със зимни гуми лятото са пълни смешници. Купил си кола за 30+ бона и движи лятото със зимните ***. Страшното е, че ще утрепе друг, а не себе си!
  • #111
    15 rate up comment 15 rate down comment
    Todor ( преди 3 години )
    Хора не е задължително да карате със зимни гуми важно е грайфера да е повече от 4мм
  • #110
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до 113 ( преди 3 години )
    не си много добре, шефче
  • #109
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Васил иваов ( преди 4 години )
    Зад кормилото устройство.