IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #114
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Todor ( преди 6 месеца )
    Хора не е задължително да карате със зимни гуми важно е грайфера да е повече от 4мм
  • #113
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 113 ( преди 6 месеца )
    не си много добре, шефче
  • #112
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Васил иваов ( преди 10 месеца )
    Зад кормилото устройство.
  • #111
    8 rate up comment 2 rate down comment
    danakoplatec ( преди 11 месеца )
    Никакъв проблем със зимни през лятото, масово цяла Южна и централна Европа кара целогодишно с зимни или все сезонни.
  • #110
    19 rate up comment 4 rate down comment
    ВВР ( преди 11 месеца )
    Препоръчвате, хората да харчат повече пари.Аз карам само със зимни и нямам никави проблеми.Един комплект зимни гуми ги карам около 4 години.Всеки да си решава за себе си.
  • #109
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Аз ( преди 11 месеца )
    как пък никой не се сети да напише: карането със зимни гуми през лятото вдига разходът на гориво!
  • #108
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Тодор Бенов ( преди 11 месеца )
    Съгласен съм!
  • #107
    30 rate up comment 5 rate down comment
    Ангел ( преди 11 месеца )
    Ако карате по 15 хиляди километра годишно изобщо не си струва да въртите гуми. Зимните са достатъчно добри на дъжд, а това с промяната на химическия състав си е мнение на автора.
  • #106
    15 rate up comment 3 rate down comment
    До Ивайло номер 107 ( преди 11 месеца )
    Трябва да правите разлика, между търкалянето на една гума върху нагорещен асфалт до 30-40-50 градуса, за дни и седмици и нейния престой на сянка при около 21 градуса (стайна температура).
  • #105
    36 rate up comment 8 rate down comment
    Ивайло ( преди 11 месеца )
    Само да попитам.Има ли някой, който си съхранява зимните гуми в хладилник през лятото?Над 7 градуса й се губят качествата.Като стоят в гаража на 30 и повече градуси, какво става с качеството им?