IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #50
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    толкова ли нямате пари да си купите втори комплект алуминиеви джанти и да ги съхранявате на пилон и да си ги сменяте сами може ли да се унижавате всяка година по два пъти да висите пред гумаджийницата на бай иван и да ви цака с топла бира отделна е темата как при смяната се уврежда гумата
  • #49
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Хумор, сатира и заба ( преди 4 дни )
    Ти да видиш ...90% карат таралясници на по 15-20 години ама ревностно са "отговорни" и си сменят гумите след 3 години....смях г-н жа Петрова...
  • #48
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Край ( преди 4 дни )
    Сиромасите да си карат със зимни целогодишно - може и втора употреба на малко години. Средната класа да си слага нови всесезонни. Богаташите с мощни коли да сменят зимни/летни. На сняг с летни не карайте. Това трябва да е забранено и да се глобява.
  • #47
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Край ( преди 4 дни )
    Нормален шофьор с кола до 200 к.с. и не живее в Чепеларе/Смолян Самоков е само за ВСЕСЕЗОННА гума. Правят ги и Мишелин и Континентал и ... всички. На 3г. смяна - защото реално са изтрити. Предимствата: 1. по сигурни са от зимните на вода /зимата при нас е основно мокро/ по добри са ина сухо. Една идея са по-зле на сняг - демек 2 седмица само и то само ако зимните са нови колкото всесезонните а обикновено не е така. 2. зимата никога не ви изненадва с гуми в мазата. 3. не се редиш по опашки ...
  • #46
    31 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    Големи спецове тука ве. Особено тези които негативно се изказват за всесезонните. Никога не са карали с такива но знаят много. Едно време по бай Тошово имаше един вид гуми Видинки. Няма летни, няма зимни. Колите бяха на задно само без айбиеси, тракшъни и какви ли не др.модерни глупости. Е как оживяхме бе мамини джендърчета? Как карахме целогодишно според вас. Как ходихме всяка зима на Пампорово с колата, на Боровец,Говедарци и къде ли не? Сега има чудесни всесезонки,но за хора Шофьори.
  • #45
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    След като чаках 5 часа на опашка и ме одрусаха 60лв за смяната, съм решил да минавам на всесезонни!!!
  • #44
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    пожелавам на всички един ден да имат възможността да покарат тестови автомобили с летни гуми и със зимни гуми за да почувстват разликата за тези които нямат тази възможност да погледнат теста на три бмв м4 с различни типове гуми през летния и зимния сезон и да си преосмислят възгледите може ли целогодишно да се кара със зимни гуми https://youtu.be/guBRmbldWpk
  • #43
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Христо ( преди 4 дни )
    Пълни глупост
  • #42
    12 rate up comment 3 rate down comment
    Дедо ви ( преди 5 дни )
    Ако карате като хората, не със 160 на лед , всичко ще е наред
  • #41
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 37 ( преди 5 дни )
    А кой джапа цяла година със затворени класически обувки и няма никакъв проблем - може би аз?