IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.
 


На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.


гуми смяна, Continental


Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.


гуми, зимни срещу всесезонни, Continental
Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.


гуми, зимни, състав, Continental

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

0 от 500
  • #95
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Ива ( преди 6 месеца )
    Аз искам да ви кажа, че е е само от марката, а от водачите, имам много познати, които ги карат с различно налягане и после съжаляват, че гумите са се пръснали. Най-добре е да са и зимни и летни гуми и да се въртят. Дори бях чел, че без значение дали има сняг, дойде ли сезона сменяме.
  • #94
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Тихомир Томов ( преди 6 месеца )
    На двата ми автомобила гумите постоянно са зимни и няма проблем . тия дни е около 20 гр по Целзий всички ли трябва временно да си сменят гумите !!!!!!
  • #93
    8 rate up comment 0 rate down comment
    roko ( преди 6 месеца )
    На мен ми излиза добре сметката - карам 2 години със зимните ( westlake - китай) целогодишно, няма никакви следи на износване за 13000 км
  • #92
    16 rate up comment 2 rate down comment
    . ( преди 6 месеца )
    Излиза сметката разбира се! Взимам зимни Корморани и нямат много изтъркване дори лятото. А за спирачните свойства.. който кара с голямата а не с малката глава няма стршно! ;)
  • #91
    14 rate up comment 5 rate down comment
    Лудия шапкар ( преди 6 месеца )
    Има зимни и летни шофьори, безумия и легенди обслужващи икономически интереси..Карах почти 10 години предишната си кола със зимни гуми целогодишно... От тези 10 години поне 6-7 е бил с едни и същи зимни гуми Michelin ... взети на старо престояли в някой гараж , но иначе чисто нови...в края на периода тези гуми бяха на 15 години!!! Навъртях 100 хиляди километра...без закъсване или аквапланинг - без катастрофа или проблем на пътя!!!
  • #90
    26 rate up comment 6 rate down comment
    Пепи ( преди 6 месеца )
    Аз имам 7 чифта, по един за всеки ден от седмицата, е малко е по-скъпо но колата не мърда от пътя!
  • #89
    11 rate up comment 2 rate down comment
    до 79 ( преди 6 месеца )
    "Уж не било задължително да си с зимни гуми а катаджиите глобяват ако си без." Чети закона, ако верно си позволил да те глобят за това, си егаси и гъбата невежа Ако си със зимни гуми, може да караш и с под 4мм грайфер, ако си с летни трябва да са от 4мм нагоре
  • #88
    9 rate up comment 1 rate down comment
    KOCETO ( преди 6 месеца )
    AMI IMA I VSESEZONNI
  • #87
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Michelin crossclimate. Тествано лично - лятото в Гърция. Зимата на Витиня. Сняг, дъжд, жега - държи се добре навсякъде.
  • #86
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Бръчков ( преди 6 месеца )
    Добре де , преди много години карахме с видинки и не съм закъсвал никъде с полския Фиат със задно предаване , а сега от неумение и никаква дисциплина на пътя хората се пребиват непрекъснато....