fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #5
    до номер 1 ( преди 4 години )
    Или може би ти си чел между редовете :) 1800-1900 лева с гумите, монтажа и демонтажа за четири и половина сезона
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    който иска да рискува живота здравето на близките и околните както и имуществото си за да спести едни 1 000 лв. за 2 години по добре дарне си купува кола и да се придвижва с обществения транспорт
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Животът на водача и пътниците е по-ценен от най-скъпите гуми и джанти.Не си правете екперименти, а карайте с подходящите гуми за сезона.При един лек инцидент спестените пари от летните гуми отива за майстори, че даже няма и да стигнат. А за строшените нерви и причинените неудобства няма да ги коментирам,
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Също ако не караш много 2та комплекта можеш да ги търкаляш до 7 години (особено летните)И само да попитам как 2 комплекта за 5 години струват Х цена, а 1 компект за 2.5 години, тоест отново 2 комплекта за 5 години, са 400 лв по-малко. При положение че махаш летните, които обикновено са малко по-евтини. Та ако има разлика, ще е в полза на 2-та комплекта, макар и не повече от 100-тина лв.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    1800-1900 лв или по 900-950 лв за 4 16-ки е цена за доста висок клас гума. Или пак сме преписвали статии без да мислим. За тези пари 205/55/16 (най-масовия размер) се взима WINTERCONTACT TS 860 S - спрягана за една от най-добрите зимни гуми в момента. Малко по-евтино излиза Мишлен Алпин (карал съм алпин 4 и дори като поостарее е доста добра). За под 600лв на комплект взимаш Фалкен Нокиан, Вредещайн. И дори няма да споменаваме бюджетните марки.
Последни