fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #35
    анонимен ( преди 5 години )
    един въпрос вие със сандали ли ходите зимата и с гумени ботуши през лятото за един приател питам направо съм втрещен колко безотговорни шофьори има всеки ден дават по 5 лева за цигари това са едни 1 500лв. на година в същото време пари за сигурността на себе си семействата си и околните нямат не искам и да си помисля кога за последно сте сменяли спирачна течност ако въобще знаете за какво служи
  • #34
    бавареца ( преди 5 години )
    да довърша - идеално вършат работа всесезонните на мой приятел дето лятото все пътува до бургас и прави 25к км лятно каране и само 5к км зимно. всяка зима купува един комплект всесезонни - има идеален грайфер за зимата и после са ОК цяло лято - но това го могат само Мишлен
  • #33
    бавареца ( преди 5 години )
    аз взех всесезонни преди 2 зими, най-добрите са на мишелин, при това карам ауди куатро. първата зима карах с тях - никакви проблеми, после и лятото и за втората зима грайфера вече бе с 2 мм по малко. не посмях да карам втора зима с тях - още след първия сняг разбрах че не е същото и преди коледа купих зимни. тестовете на Мишелин показваха качества почти колкото зимни гуми - и така си беше първата зима - НО ТОВА Е ЗА НОВИ гуми. така че не на мен това с всесезонните.
  • #32
    анонимен ( преди 5 години )
    Колата е с 4 всесезонни гуми Vredestein Quatrac 5 - 14ки. Предните са на един сезон, задните на три. До момента при спокойно каране съм нямал проблеми зимата, а ми се е случвало да излизам по непочистени пътища. За по-топли региони на България или градско каране е супер и е доста по-приемлив компромис от постоянно каране с летни или зимни гуми.
  • #31
    Оит ( преди 5 години )
    Купихме нова кола със all season гуми. В Канада сме и вече е зима Плюс цялата зима предната година. Гумите са супер. Може би ако човек живее в планински район със стръмни спускания и изкачвания ще е по добре да е със зимни. В България най добрия вариант е евтини зимни гуми всяка есен ида да се сменят всяка година.
  • #30
    анонимен ( преди 5 години )
    Всяка зима ги гледам такива като тебе, майстори на всесезонния спорт, как не могат да се качат на стръмнинката пред детската градина и правят умопомрачително задръстване. Но човек може да се самоубеди във всичко
  • #29
    А.В.Торът ( преди 5 години )
    От няколко години карам с всесезонни гуми и сметката излиза много повече, отколкото можете да си представите. Най-вече защото доста преди да застудее просто ходя да ги врътнат от едната ос на другата и въобще не се разправям със съхранение, опашки за смяна и два комплекта джанти. А на тези, дето ще почнат да философстват, бих задал само един *** въпроЗ: карали ли сте с всесезонни гуми? Ако не, моля задръжте компетентните си мнения за себе си.
  • #28
    Тринайска ( преди 5 години )
    Гумите ми са 13". Може ли една калкулация за мен?
  • #27
    до Kron ( преди 5 години )
    На сух асфалт по-.износените гуми понякога имат по-добро сцепление от новите, с дълбоките канали. В това няма нищо изненадващо. Всички разлики между гумите си проличават, когато не е сухо - в дъжд и на сняг
  • #26
    анонимен ( преди 5 години )
    Няма нито един производител, който да твърди, че всесезонната гума става за зима и лято. Изрично предупреждават, че те са компромис, който има смисъл за южните щати в САЩ, за Испания и Гърция. Няма смисъл в България, освен като не слезеш от колата, когато вали сняг.
Последни