fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #25
    анонимен ( преди 5 години )
    откъде знаеш, че са идеални бе, мозък?тествал ли си ги? Разликата между адекватните гуми и съсипаните си проличава само в критични ситуации. Имаш късмет, че не си изпадал в такава.
  • #24
    Веско ( преди 5 години )
    Пълни глупости,карам целогодишно с зимни гуми.няма проблем,не се износват изобщо при високи темп.за три год.не са мръднали и за зимата са идеални.
  • #23
    до 17 ( преди 5 години )
    Ясно е, че досега не си се подлъзвал, иначе нямаше да пишеш тука
  • #22
    kron ( преди 5 години )
    След 10 години каране само със зимни и почти всеки уикенд в планината всяка зима, тази пролет реших да мина на "препоръчителните" зимни и летни... Мога съвсем отговорно да кажа, че колата ми това лято беше по-зле с летните, отколкото миналото лято с "прецаканите" и изтъркани зимни. На сняг и лед в планината не съм имал никакви грижи с уж неставащите зимни, а съм и само с предно. Всичко зависи колко опит имаш и дали внимаваш в обстановката
  • #21
    анонимен ( преди 5 години )
    Карам всесезонни гуми, който има спортна кола или желае да кара по-агресивно да си ги сменя.
  • #20
    Божидар ( преди 5 години )
    Ами като полицията те задължава да имаш гуми с грайфер 4мл.поне и аз искам да ги сменя само когато застудее но ги смених сега в топлото вьн 26 градуса карам сьс зимни гуми!
  • #19
    carpe_diem ( преди 5 години )
    И един виц от реалния живот. Поръчвам на жена ми всесезонни пред 2-3 години - тя грам не си кара колата (грубо 1000 км на година) и щяха да я устройват идеално, ама изобщо не видях какво пристига, а само сравних марката и погледнах DOT-а. Тя като ходи да й ги монтират, се учуди защо имат нарисувана снежинка и... се оказа, че са ни пратили зимни гуми (същата марка). Купувай после и летни, че бяха стари на 7-8 години и... сега пак 2 пъти в годината безсмислено за нея висене на гумаджийницата :D
  • #18
    carpe_diem ( преди 5 години )
    До #1: Имат предвид и разходите за смяна (без хотел). Грубо 500 лева комплект сравнително читави 16-ки (че вече и 17-ки има нелоши за тия пари), по един комплект за всеки сезон 1000. 50 разходи за смяна на сезон демонтаж, монтаж, баланс, тежести (за София, 30 за извън), правят 100 на година (за София, 60 извън). Аз ги изкарвам 1500-1600 грубо за 5 години. Пак е по-ниско от статията, ама горе-долу в тези граници върви. Вече с втори компект джанти само баланс от време на време и толкоз...
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Истината е всесезонните гуми! Не се занимавате с глупости. Карате 3-4 г. и вземате нови. Повече от 10 г. карам само с такива и досега не съм имал никакви проблеми. Градските легенди, че всесезонна гума нямало ги оставете за кръчмата. Има и са доста добри от някои марки. Вече и не са скъпи, както преди години бяха. карал съм при всякакви условия и никога не са ме оставяли на пътя или да поднесе колата или да не мога да спра. Стига обаче да се кара разумно, а не да се правиш на състезател.
  • #16
    анонимен ( преди 5 години )
    На едната кола с която пътувам много и обикалям из зимните кyрорти съм с 2 комплекта гуми с джанти. Не е добра идея да имате зимни и летни гуми с едни джанти. Всяка смяна скапва гумите, разтяга ги и стават опасни за каране. Всеки комплект трябва да е с джанти. За зимните може да са стоманени. Те са евтини поне. После смяната можете да си е правите сами и джантите ще ви излязат без пари. На втората кола съм с всесезонки. За из града и близки дестинации са ОК. Дори и при сняг и лед са добре.
Последни