fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

гуми смяна, Continental

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #18
    carpe_diem ( преди 5 години )
    До #1: Имат предвид и разходите за смяна (без хотел). Грубо 500 лева комплект сравнително читави 16-ки (че вече и 17-ки има нелоши за тия пари), по един комплект за всеки сезон 1000. 50 разходи за смяна на сезон демонтаж, монтаж, баланс, тежести (за София, 30 за извън), правят 100 на година (за София, 60 извън). Аз ги изкарвам 1500-1600 грубо за 5 години. Пак е по-ниско от статията, ама горе-долу в тези граници върви. Вече с втори компект джанти само баланс от време на време и толкоз...
  • #17
    анонимен ( преди 5 години )
    Истината е всесезонните гуми! Не се занимавате с глупости. Карате 3-4 г. и вземате нови. Повече от 10 г. карам само с такива и досега не съм имал никакви проблеми. Градските легенди, че всесезонна гума нямало ги оставете за кръчмата. Има и са доста добри от някои марки. Вече и не са скъпи, както преди години бяха. карал съм при всякакви условия и никога не са ме оставяли на пътя или да поднесе колата или да не мога да спра. Стига обаче да се кара разумно, а не да се правиш на състезател.
  • #16
    анонимен ( преди 5 години )
    На едната кола с която пътувам много и обикалям из зимните кyрорти съм с 2 комплекта гуми с джанти. Не е добра идея да имате зимни и летни гуми с едни джанти. Всяка смяна скапва гумите, разтяга ги и стават опасни за каране. Всеки комплект трябва да е с джанти. За зимните може да са стоманени. Те са евтини поне. После смяната можете да си е правите сами и джантите ще ви излязат без пари. На втората кола съм с всесезонки. За из града и близки дестинации са ОК. Дори и при сняг и лед са добре.
  • #15
    анонимен ( преди 5 години )
    подържам два автомобила с четири комплекта гуми с джанти както е казал народа като имаш гребенче трябва да имаш и брада иначе става като в онзи виц мъж се прибира вечерта и щастлив и доволен казва на жена си че си купил гараж жена му го напсувала мухлю кола няма гараж си купил мъжа сконфузен добре бе жена аз казвам ли ти нещо когато си купуваш сутиен а нямаш *** така че мислете гараж кола застраховки винетки гуми и подръжка и се откажете ако нямате едни 2 000 на година за да имаш автомобил
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    Нали като смениш колата ще ги продадеш, така че, да кажем 50 лв обезценка
  • #13
    анонимен ( преди 5 години )
    а втория комплект джанти колко струва, баце :D
  • #12
    1 ( преди 5 години )
    Купуваш 2ри комплект джанти и смяната ти е 10тина лв. Или без пари ако не си с 2 леви ръце.
  • #11
    анонимен ( преди 5 години )
    след това тебе ще те карат
  • #10
    анонимен ( преди 5 години )
    караш си, докато се наложи да спреш рязко в снега :D
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    Карам си с все сезонни гуми на премиум марка и не се занимавам повече със смяна.
Последни