fallback

Целогодишно със зимни гуми - излиза ли сметката?

Все повече хора се изкушават от тази привидно изгодна схема - но има няколко сериозни пречки

В България ползването на зимни гуми не е задължително, но за щастие мнозинството шофьори разбират добре ползата от тях и не се налага законът да ги принуждава. В последните години обаче наблюдаваме една друга, все по-популярна тенденция: да се кара целогодишно със зимните гуми.  

На пръв поглед в това има известна икономическа логика. Ако редовно сменяте зимни и летни гуми, те ще ви прослужат около пет години. Да речем, че ползвате 16-цолови гуми - един от най-популярните размери у нас, и че изберете сравнително качествени гуми. За пет години двата комплекта и сезонните смени ще ви струват около 1800-1900 лева, без да включваме разходите за съхранение на излишния в момента комплект.

Ако вместо това си купувате само зимни гуми и ги карате средно по две години и половина, това ще ви струва с поне 400 лева по-малко. Няма да мислите и за съхранение. Зимните ви гуми ще се износват доста повече през лятото, но пък ще ги подменяте по-често, така че всичко изглежда наред.

За съжаление под тази солидна финансова логика се крият няколко сериозни практически проблема.

Заради дълбоките си канали за отвеждане на вода летните гуми (вляво) са по-неподатливи на аквапланинг от зимните. И пак заради тях са несравнимо по-зле върху сняг и лед

Първо, зимните гуми не са особено добри в сухо време, а и са по-податливи на аквапланинг, защото нямат толкова широки канали за отвеждане на водата.

Второ, по-меката им смес означава, че се износват доста по-бързо и специфичните ламели по протектора се заличават.

И трето, тази смес много бързо променя качествата си при температури над 7 градуса по Целзий. Настъпват необратими химични реакции и гумата се втвърдява, губейки изцяло предимствата си върху сняг и лед. На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.

 Няколко седмици шофиране при температури над 7 градуса по Целзий променят драстично еластичността на зимните гуми

Заради това ви препоръчваме не само да ползвате по два комплекта гуми през годината, но и да монтирате зимните според климатичните условия - тоест когато трайно застудее - а не на една и съща дата всяка година, както постъпват много хора.

"КОЛЕЛА" благодари за съдействието на "Миркат - Suzuki България", "Порше БГ" и центрове "Медина-Мед"

 

  • #85
    Пепи ( преди 4 години )
    Аз имам 7 чифта, по един за всеки ден от седмицата, е малко е по-скъпо но колата не мърда от пътя!
  • #84
    до 79 ( преди 4 години )
    "Уж не било задължително да си с зимни гуми а катаджиите глобяват ако си без."Чети закона, ако верно си позволил да те глобят за това, си егаси и гъбата невежаАко си със зимни гуми, може да караш и с под 4мм грайфер, ако си с летни трябва да са от 4мм нагоре
  • #83
    KOCETO ( преди 4 години )
    AMI IMA I VSESEZONNI
  • #82
    анонимен ( преди 4 години )
    Michelin crossclimate. Тествано лично - лятото в Гърция. Зимата на Витиня. Сняг, дъжд, жега - държи се добре навсякъде.
  • #81
    анонимен ( преди 4 години )
    На практика дори след няколко седмици употреба в топло време зимната гума престава да е зимна.
  • #80
    333 ( преди 4 години )
    Това, което не схващам е, какво правим,щом по закон през зимата трябва да сме със зимни гуми, а зимната гума след една седмица над седем градуса спирала да бъде зимна? Тази зима поне две седмици беше над десет градуса, та се чудя сега депутатите ли ще ми платят за нови зимни гуми?
  • #79
    ( преди 4 години )
  • #78
    Не съм като останали ( преди 4 години )
    Много знаеш бе,няма ли да е по добре тогава с всесезонни
  • #77
    Божо ( преди 4 години )
    Такаааа, след като прочетох всичките Ви писания, стигам до извода:Колата трябва да има гуми!Шофьорът не трябва да е с гумена глава!
  • #76
    Българин ( преди 4 години )
    Това е още една лобистка статия за да се продават гуми. А кой ще плаща тези 1000 лв щом толкова са загрижени да ги направят безплатни.
Последни