Американците обичат да казват, че всичко до 2 литра се отнася за кутия със сок, но не и за двигател на автомобила. Преследването на икономия на гориво и намаляването на вредни емисии обаче оставиха далеч в миналото времената, в които малките като обем двигатели се поставяха само на градски малолитражки. В наши дни дори огромни на размери автомобили използват мотори, чийто работен обем е колкото тази прословута кутия за сок.
Натиск върху инженерите оказват от всички страни - еколози, маркетолози, клиенти и законодатели. Те искат от тях нисък разход на гориво и минимални вредни емисии, което съответно води до избор на по-малки двигатели, чиято мощност се увеличава с помощта на турбини. Колко надеждна е тази комбинация, е отделен въпрос. Фактът обаче е един - индустрията продължава да бълва здравеняци със сърца на колибри. Ето и няколко примера за това:
Volkswagen Group предлага доста на брой модели с малки мотори. Например Audi Q7 и Volkswagen Teramont, които са с дължина над 5 метра, в базовите си версии имат 2,0-литров бензинов турбомотор. Той развива съответно 252 и 220 к.с., като се поставя още на Audi A6 и Audi A7, чиято дължина също е близо до 5 метра.
Примери за скромни двигатели при големи модели на VAG има още много. Например, базовият Volkswagen Arteon с дължина 4860 мм се задвижва от 1,5-литровия турбомотор от VW Golf с мощност 150 к.с. А как ви се струва турбодвигател с обем 1,4 литра (125 или 150 к.с.) на 7-местния кросоувър Skoda Kodiaq? Същият агрегат се поставя и на обновената Skoda Superb.
Снимки: Производителите