Американците обичат да казват, че всичко до 2 литра се отнася за кутия със сок, но не и за двигател на автомобила. Преследването на икономия на гориво и намаляването на вредни емисии обаче оставиха далеч в миналото времената, в които малките като обем двигатели се поставяха само на градски малолитражки. В наши дни дори огромни на размери автомобили използват мотори, чийто работен обем е колкото тази прословута кутия за сок.
Натиск върху инженерите оказват от всички страни - еколози, маркетолози, клиенти и законодатели. Те искат от тях нисък разход на гориво и минимални вредни емисии, което съответно води до избор на по-малки двигатели, чиято мощност се увеличава с помощта на турбини. Колко надеждна е тази комбинация, е отделен въпрос. Фактът обаче е един - индустрията продължава да бълва здравеняци със сърца на колибри. Ето и няколко примера за това:
Надпис с обем на двигателя от 1,2 литра напълно уместно би стоял на градска малолитражка като Opel Corsa. Но ако се появи на голям кросоувър, то нещата вече изглеждат доста забавно. Това важи и за второто поколение на Peugeot 5008, чиято дължина е 4640 мм, а в салона има 7 места. Под капака обаче е поставен двигател с 3 цилиндъра и обем 1,2 литра.
Изглежда доста скромно за такава машина, но турбото и високо налягане при впръскване на горивото правят чудеса, като французите са измъкнали от мотора 130 к.с. и 230 Вм въртящ момент. Те са напълно достатъчни за ускорение от 0 до 100 км/ч за 10,9 секунди.
Снимки: Производителите