IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Каква е разликата между обикновения бензин 95 и Super?

Освен че дава допълнителна мощност, по-скъпото гориво помага за запазване на двигателя

На бензиностанциите обикновено могат да бъдат намерени два типа бензин – по-евтиният, от 95 октана, и по-скъп, обозначаван често като Super. Но дали вторият е по-добър, само защото е по-скъп? Основната разлика между двата вида бензин е в октановото число. То показва доколко бензинът е устойчив към детонация. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да издържи горивото, преди да детонира.


бензин, двигател, бутало


В бензиновия двигател горивото се смесва с въздух, компресира се и след това се запалва с искра от запалителната свещ. Изгарянето трябва да е постепенно и контролирано, но ако сместа бъде компресирана прекалено силно, част от нея може да детонира прекалено рано. Това се чува като чукане на сух боб в ламаринена тенджера - или като тракане на дизелов двигател.

Мощността на двигателя може да се увеличи с повишаване на степента на сгъстяване или, при турбодвигателите, с увеличаване на налягането. Всяка от тези мерки вдига налягането в горивната камера при изгаряне. При старите двигатели прагът на детонация трябваше да бъде внимателно управляван от конструкторите, особено когато се появиха турбокомпресорите. През 1982 конструкторът на двигателите на Saab Пер Гилибранд създаде системата Automatic Performance Control. Тя долавяше „чукането“ чрез микрофон, закрепен за блока на двигателя, и чрез следене на налягането и оборотите на двигателя.

Модерните бензинови двигатели използват подобни системи, но благодарение на по-бързи процесори те могат и да предвиждат кога ще се стигне до детонация. Атмосферните двигатели забавят точката, в която се задейства запалването при опасност от детонация, което ни връща отново на въпроса каква е разликата между нормалния бензин и Super. Отговорът е че използването на по-скъпия от двата вида не е нужно, освен ако автомобилът ви не е супер спортен и в книжката това не е записано императивно. Използването на Super в нормален двигател не може да му навреди.

Разликата между нормалния бензин и Super може да достигне 5 точки (95 срещу 100 например) и шансът двигателят да бъде повреден от по-ниското октаново число е минимален. По-спортните двигатели обаче са умишлено настроени да бъдат най-ефективни с използване на Super.

По-високото октаново число позволява на двигателя да използва по-голямо налягане на турбото и по-агресивни настройки за извличане на повече мощност. При по-ниския октан тези настройки могат да бъдат забавени, за да се остане под прага на детонация. Разликата трудно може да бъде доловена в нормален автомобил от шофьора.

 

Следва да се отбележи, че екстремните случаи на детонация могат да повредят двигателя. Цилиндровата глава на снимката е от състезателен двигател и изглежда като изядена от гризачи. В случая е използван нормален бензин, вместо Super. Това не трябва да ви безпокои, защото подобен случай в нормален двигател е почти невъзможен.
 

Снимки: Bosch
 

0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Малко мръднал ( преди 5 месеца )
    А това отнася ли се за карборатор
  • #15
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Получава се закъснение при което изгарят изпускателните клапани. Двигателите имат най добри параметри когато работят малко под границата на детонация , за което в днешно време се гижи електрониката
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    За мене няма никаква разлика ..разликата е в парите
  • #13
    9 rate up comment 5 rate down comment
    пена ( преди 11 месеца )
    Ако колата ви е направена за 95, карайте с 95! Бензина с по-голямо октаново число гори при по-висока температура. Много двигатели не издържат дълго на повишената температура на горене. Недейте да слушате поредния некадърен журнараст а единствено производителя на автомобила ви!
  • #12
    10 rate up comment 4 rate down comment
    User ( преди 11 месеца )
    Разликата е че при нас нормалния 95 в повечето случаи е пълен *** особено ако карате директна инжекция е силно препоръчително да слагате от по скъпия бензин за да нямате проблеми със помпи дюзи че на новите коли са си цифра
  • #11
    15 rate up comment 3 rate down comment
    До Мдам ( преди 11 месеца )
    Трабантът беше високотехнологична машина със скрити заложби и най-вероятно както сте забелязал се е настройвал автоматично за работа с различните бензини благодарение на интегрираният в картонения корпус компютър Правец!!!
  • #10
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Vaprosa e moje li dvigatel,koito konstruktura kazva 4e triabva samo 98,da mu se nsliva postoianno 95
  • #9
    21 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Прочетете в книжката на колата с какво гориво трябва да карате и това е, а не да се развиват разни теории и да се правят свободни съчинения с кое гориво повече вървяла или харчела колата. Супер бензин е с октаново число 100, а нормалния е с 95 октана. На някои места супер е 98 октана, но това е неправилно според и ви цакат. Слагането на добавки няма отношение към октановото число. Всяка марка бензиностанции си слагат техни добавки според сезона и фирмената политика на фирмата.
  • #8
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Мдам ( преди 11 месеца )
    Не знам за новите двигатели ама на времето Трабантът си вървеше повече и гореше по-малко с по-висок октан...не знам да се е самонастройвал..
  • #7
    10 rate up comment 2 rate down comment
    До Милен ( преди 11 месеца )
    Милене, всъщност на 2000 литра се сипва малко над литър добавка. Лично съм присъствал на тестове до като зареждат цистерна. Работя в Нефтозавода...