IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Каква е разликата между обикновения бензин 95 и Super?

Освен че дава допълнителна мощност по-скъпото гориво помага за запазване на двигателя

Каква е разликата между обикновения бензин 95 и Super?

На бензиностанциите обикновено могат да бъдат намерени два типа бензин – по-евтиният 95 октана и по-скъп, обозначаван често като Super. Но дали вторият е по-добър, само защото е по-скъп?

Основната разлика между двата вида бензин е в октановото число. То показва доколко бензинът е устойчив към детонация. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да издържи горивото преди да детонира.

В бензиновия двигател горивото се смесва с въздух, компресира се и след това се запалва с искра от запалителната свещ. Това се случва отвън навътре. Изгарянето трябва да е постепенно и контролирано, но ако сместа бъде компресирана прекалено силно част от сместта може да детонира прекалено рано. Това се чува и може да прозвучи като чукане на сух боб в ламаринена тенджера или като дизелов двигател.

Повишаването на мощността на двигателя може да бъде извършено с повишаване на степента на сгъстяване или при турбодвигателите – с увеличаване на налягането. Всяка от тези мерки вдига налягането в горивната камера при изгаряне. При старите двигатели прагът на детонация трябваше да бъде внимателно управляван от конструкторите, особено когато се появиха турбокомпресорите. През 1982-ра конструкторът на двигателите на Saab Пер Гилибранд създаде системата Automatic Performance Control. Тя долавяше „чукането“ чрез микрофон, закрепен за блока на двигателя и чрез следене на налягането и оборотите на двигателя.

Модерните бензинови двигатели използват подобни системи, но благодарение на по-бързи процесори те могат и да предвиждат кога ще се стигне до детонация. Атмосферните двигатели забавят точката, в която се задейства запалването при опасност от детонация, което ни връща отново на въпроса каква е разликата между нормалния бензин и Super. Отговорът е че използването на по-скъпия от двата вида не е нужно, освен ако автомобилът ви не е супер спортен и в книжката това не е записано императивно. Използването на Super в нормален двигател не може да му навреди.

Разликата между нормалния бензин и Super може да достигне 5 точки (95 срещу 100 например) и шансът двигателят да бъде повреден от по-ниското октаново число е минимален. По-спортните двигатели обаче са умишлено настроени да бъдат най-ефективни с използване на Super.

По-високото октаново число позволява на двигателя да използва по-голямо налягане на турбото и по-агресивни настройки за извличане на повече мощност. При по-ниският октан тези настройки могат да бъдат забавени, за да се остане под прага на детонация. Разликата трудно може да бъде доловена в нормален автомобил от шофьора.

Следва да се отбележи, че екстремните случаи на детонация могат да повредят двигателя. Цилиндровата глава на снимката е от състезателен двигател и изглежда като изядена от гризачи. В случая е използван нормален бензин, вместо Super. Това не трябва да ви безпокои, защото подобен случай в нормален двигател е почти невъзможен.

Снимки: Bosch

0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 1 rate down comment
    пена ( преди 2 седмици )
    Ако колата ви е направена за 95, карайте с 95! Бензина с по-голямо октаново число гори при по-висока температура. Много двигатели не издържат дълго на повишената температура на горене. Недейте да слушате поредния некадърен журнараст а единствено производителя на автомобила ви!
  • #12
    5 rate up comment 4 rate down comment
    User ( преди 3 седмици )
    Разликата е че при нас нормалния 95 в повечето случаи е пълен *** особено ако карате директна инжекция е силно препоръчително да слагате от по скъпия бензин за да нямате проблеми със помпи дюзи че на новите коли са си цифра
  • #11
    10 rate up comment 1 rate down comment
    До Мдам ( преди 3 седмици )
    Трабантът беше високотехнологична машина със скрити заложби и най-вероятно както сте забелязал се е настройвал автоматично за работа с различните бензини благодарение на интегрираният в картонения корпус компютър Правец!!!
  • #10
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Vaprosa e moje li dvigatel,koito konstruktura kazva 4e triabva samo 98,da mu se nsliva postoianno 95
  • #9
    19 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Прочетете в книжката на колата с какво гориво трябва да карате и това е, а не да се развиват разни теории и да се правят свободни съчинения с кое гориво повече вървяла или харчела колата. Супер бензин е с октаново число 100, а нормалния е с 95 октана. На някои места супер е 98 октана, но това е неправилно според и ви цакат. Слагането на добавки няма отношение към октановото число. Всяка марка бензиностанции си слагат техни добавки според сезона и фирмената политика на фирмата.
  • #8
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Мдам ( преди 3 седмици )
    Не знам за новите двигатели ама на времето Трабантът си вървеше повече и гореше по-малко с по-висок октан...не знам да се е самонастройвал..
  • #7
    9 rate up comment 2 rate down comment
    До Милен ( преди 3 седмици )
    Милене, всъщност на 2000 литра се сипва малко над литър добавка. Лично съм присъствал на тестове до като зареждат цистерна. Работя в Нефтозавода...
  • #6
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    За да усетите разлика с по-висок октан, решаваща роля играе какъв ви е двигателя. Ако пробвате на стар атмосферен двигател, смисъл няма никакъв. Старите атмосферни, имат настройка за точно определен октан 95 най-вероятно и не е добре да пробвате друго. По новите могат сами да се настройват- това е най просто казано, интересувайте се какъв е вашият двигател. Също висок октан има смисъл при ДВГ с принудително пълнене - турбо.
  • #5
    15 rate up comment 2 rate down comment
    .. ( преди 3 седмици )
    Направих експеримент с 95 и 98 (тогава нямаше 100 октанов). С 95 колата гори малко повече отклкото с 98, за мощност не мога да кажа, 140 коня си дърпат добре и в двата случая, аз не съм юркач. Калкулацията показа, че с 98 изминавам малко повече км и цената излиза почти еднаква (много малко по-скъпо е с 98). Със 100 октановия не съм правил експеримент, но разлика в разхода между 98 и 100 не съм видял. Двигателя работи по-тихо с 98 или 100, но много зависи от къде сипваш. Имам случаи на менте 100.
  • #4
    18 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Освен че, бензин Super за БГ нищо не значи, 100 октана не е необикновен бензин, каквото Ви е заглавието. Можеше просто да напишете " Какво значение има октановото число на бензина" и да не подвеждате за какво става дума в статията.