На бензиностанциите обикновено могат да бъдат намерени два типа бензин – по-евтиният, от 95 октана, и по-скъп, обозначаван често като Super. Но дали вторият е по-добър, само защото е по-скъп? Основната разлика между двата вида бензин е в октановото число. То показва доколко бензинът е устойчив към детонация. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да издържи горивото, преди да детонира.
В бензиновия двигател горивото се смесва с въздух, компресира се и след това се запалва с искра от запалителната свещ. Изгарянето трябва да е постепенно и контролирано, но ако сместа бъде компресирана прекалено силно, част от нея може да детонира прекалено рано. Това се чува като чукане на сух боб в ламаринена тенджера - или като тракане на дизелов двигател.
Мощността на двигателя може да се увеличи с повишаване на степента на сгъстяване или, при турбодвигателите, с увеличаване на налягането. Всяка от тези мерки вдига налягането в горивната камера при изгаряне. При старите двигатели прагът на детонация трябваше да бъде внимателно управляван от конструкторите, особено когато се появиха турбокомпресорите. През 1982 конструкторът на двигателите на Saab Пер Гилибранд създаде системата Automatic Performance Control. Тя долавяше „чукането“ чрез микрофон, закрепен за блока на двигателя, и чрез следене на налягането и оборотите на двигателя.
Модерните бензинови двигатели използват подобни системи, но благодарение на по-бързи процесори те могат и да предвиждат кога ще се стигне до детонация. Атмосферните двигатели забавят точката, в която се задейства запалването при опасност от детонация, което ни връща отново на въпроса каква е разликата между нормалния бензин и Super. Отговорът е че използването на по-скъпия от двата вида не е нужно, освен ако автомобилът ви не е супер спортен и в книжката това не е записано императивно. Използването на Super в нормален двигател не може да му навреди.
Разликата между нормалния бензин и Super може да достигне 5 точки (95 срещу 100 например) и шансът двигателят да бъде повреден от по-ниското октаново число е минимален. По-спортните двигатели обаче са умишлено настроени да бъдат най-ефективни с използване на Super.
По-високото октаново число позволява на двигателя да използва по-голямо налягане на турбото и по-агресивни настройки за извличане на повече мощност. При по-ниския октан тези настройки могат да бъдат забавени, за да се остане под прага на детонация. Разликата трудно може да бъде доловена в нормален автомобил от шофьора.
Следва да се отбележи, че екстремните случаи на детонация могат да повредят двигателя. Цилиндровата глава на снимката е от състезателен двигател и изглежда като изядена от гризачи. В случая е използван нормален бензин, вместо Super. Това не трябва да ви безпокои, защото подобен случай в нормален двигател е почти невъзможен.
Снимки: Bosch