IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Идва нова криза: продажбите на автомобили падат в цял свят

Следващите 5-10 години ще бъдат най-тежки за индустрията, предупреждават експерти

Идва нова криза: продажбите на автомобили падат в цял свят

Това, за което експертите говорят в последно време, вече е факт - автомобилната индустрия е изправена пред нова криза, която ще остави хиляди хора на улицата. В близките години броят на автомобилите по света ще намалее, тъй като клиентите ще се ориентират в ползва на обществените превозни средства, пише в анализа си австрийското издание Standart.

Спадът на продажбите на нови коли вече засегна трите основни пазара - Китай, САЩ и Европа. В Китай намалението е с 6% в сравнение с 2017 г., а само през първите тримесечие на тази година продажбите са спаднали с 5,5%, като това засяга големите концерни Daimler, Volkswagen AG, General Motors и Ford.

В Германия, която е най-големият европейски пазар, през 2018 г. се отчита спад с цели 10%, а през първото тримесечие на тази година той е 13,4%. Подобна е тенденцията и в другите големи държави в Европа. Като цяло, причините са търговската война, подета от президента на Щатите Доналд Тръмп, както и забавеният ръст на китайската икономика, тъй като именно на най-многолюдната държава на света се пада 1/4 от световното автомобилно производство.

Големият проблем за производителите са колебанията при избора на нови технологии, които изискват огромни инвестиции, но в същото време крият и големи рискове. През 2021 г. трябва да се появят над 30 нови електрически модела, но няма гаранция, че те ще се продават. Друга причина е намаляващото производство на нови автомобили, като се очаква през тази година продажбите да спаднат с 5% в сравнение с миналата.

Спадът на продажбите идва точно в момента, в който автомобилните концерни трябва да влагат огромни средства в електромобили, тъй като са притиснати от новите екологични норми. По оценки на специалистите, около 80% от инвестициите в нови технологии ще се паднат именно на електрическия транспорт. Всичко това води до преструктуриране на отрасъла, като се съкращава производството на класически автомобили и на оборудване за тях. Само през последните 3 години са били закрити 16 автомобилни завода в цял свят, като без работа са останали над 120 000 човека.

Проблем за Европа е и отказът от дизеловите двигатели, които за разлика от САЩ, тук са много популярни. Според експертите, забраната на този тип мотори само в Германия ще унищожи около 620 000 работни места до 2030 г.

Това, което очаква индустрията, са ликвидиране на нерентабилните предприятия и появата на нови съюзи между големите производители. Германският концерн BMW и британският Jaguar Land Rover вече разработват заедно двигатели, в това число и електрически. Volkswagen и Ford обединяват сили в разработката на нови електромобили и безпилотни модели, като идеята за подобни съюзи е намаляване на инвестициите от страна на даден производител и съответно поевтиняване на процеса.

Оказва се, че бъдещето на индустрията зависи най-вече от електромобилите. Те все още са много скъпи и не са пригодени за ежедневни нужди. Масовото им внедряване обаче ще нанесе огромен удар, тъй като сглобяването им е значително по-просто, тъй като им трябва по-малко оборудване, отколкото при стандартните коли. Съответно, за производството им е нужна с около 30% по-малко работна ръка. А това означава само едно - нови съкращения на персонал.

Що се касае до безпилотните коли, те невинаги са успешни и излизането им на пазара е все още изглежда сравнително далеч. Но когато то стане факт, проблемите са автомобилната индустрия ще се увеличат допълнително и нещата ще станат непредсказуеми.

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Не са много по-скъпи всеки знае че сегашните поло, клио, фиеста са сравними с голф, меган, фокус от 90те както и днешните астра, А3 и фокус с миналите Вектра, А4 и Мондео има и много други примери
  • #6
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Ц ц ц - еко нормите били глупост. Ако колите пушеха както преди 20 години с толкова коли в софия да сме измрели всички до сега. Да еко нормите оскъпяват колите с ДВГ, затова трябва да се преминава възможно най-бързо на ел. коли в градовете. Цените на ел. коли само ще падат докато на други ще се дигат и това е добре, защото ми е по-важно да съм жив и здрав и да мога да дишам отколкото да карам по-евтина кола.
  • #5
    8 rate up comment 1 rate down comment
    младен ( преди 5 години )
    3тият коментар е също адски прав - много надуха цените, а няма защо.
  • #4
    7 rate up comment 1 rate down comment
    младен ( преди 5 години )
    Ама те производителите какво искат??? Като с парцалките от мола ли да станат нещата - купуваш и след две седмици в кофата и нова. "Масовото им внедряване обаче ще нанесе огромен удар, тъй като сглобяването им е значително по-просто, тъй като им трябва по-малко оборудване, отколкото при стандартните коли. Съответно, за производството им е нужна с около 30% по-малко работна ръка."И тука също уж щели да набиват яко пари, разходи и т.н. а всъщност работната ръка, която е разход, с 30% по-мал ...
  • #3
    25 rate up comment 3 rate down comment
    none ( преди 5 години )
    Според мен проблема не е само в търговската война, просто цените на колите станаха безумни. Само на мен ли ми струва прекалена цена от 105 К лв. за Hyundai Santa Fe 2.2 дизел сравнително високо ниво на оборудване (но не в топ ниво) и 75 К лв. за Tucson? 85 K лв. за Honda CR-V с 1.5 бензин и CVT? Днес ми излезе реклама на супер промоция за Peugeot 5008 1.6 бензин с предно за скромната сума от 72 К лв. ?!? Направо щях да хукна за шоурума им ...
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Не бе той фалира всяка седмица от 12 години насам
  • #1
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Накратко - Мъск е от печелившите