Това, за което експертите говорят в последно време, вече е факт - автомобилната индустрия е изправена пред нова криза, която ще остави хиляди хора на улицата. В близките години броят на автомобилите по света ще намалее, тъй като клиентите ще се ориентират в ползва на обществените превозни средства, пише в анализа си австрийското издание Standart.
Спадът на продажбите на нови коли вече засегна трите основни пазара - Китай, САЩ и Европа. В Китай намалението е с 6% в сравнение с 2017 г., а само през първите тримесечие на тази година продажбите са спаднали с 5,5%, като това засяга големите концерни Daimler, Volkswagen AG, General Motors и Ford.
В Германия, която е най-големият европейски пазар, през 2018 г. се отчита спад с цели 10%, а през първото тримесечие на тази година той е 13,4%. Подобна е тенденцията и в другите големи държави в Европа. Като цяло, причините са търговската война, подета от президента на Щатите Доналд Тръмп, както и забавеният ръст на китайската икономика, тъй като именно на най-многолюдната държава на света се пада 1/4 от световното автомобилно производство.
Големият проблем за производителите са колебанията при избора на нови технологии, които изискват огромни инвестиции, но в същото време крият и големи рискове. През 2021 г. трябва да се появят над 30 нови електрически модела, но няма гаранция, че те ще се продават. Друга причина е намаляващото производство на нови автомобили, като се очаква през тази година продажбите да спаднат с 5% в сравнение с миналата.
Спадът на продажбите идва точно в момента, в който автомобилните концерни трябва да влагат огромни средства в електромобили, тъй като са притиснати от новите екологични норми. По оценки на специалистите, около 80% от инвестициите в нови технологии ще се паднат именно на електрическия транспорт. Всичко това води до преструктуриране на отрасъла, като се съкращава производството на класически автомобили и на оборудване за тях. Само през последните 3 години са били закрити 16 автомобилни завода в цял свят, като без работа са останали над 120 000 човека.
Проблем за Европа е и отказът от дизеловите двигатели, които за разлика от САЩ, тук са много популярни. Според експертите, забраната на този тип мотори само в Германия ще унищожи около 620 000 работни места до 2030 г.
Това, което очаква индустрията, са ликвидиране на нерентабилните предприятия и появата на нови съюзи между големите производители. Германският концерн BMW и британският Jaguar Land Rover вече разработват заедно двигатели, в това число и електрически. Volkswagen и Ford обединяват сили в разработката на нови електромобили и безпилотни модели, като идеята за подобни съюзи е намаляване на инвестициите от страна на даден производител и съответно поевтиняване на процеса.
Оказва се, че бъдещето на индустрията зависи най-вече от електромобилите. Те все още са много скъпи и не са пригодени за ежедневни нужди. Масовото им внедряване обаче ще нанесе огромен удар, тъй като сглобяването им е значително по-просто, тъй като им трябва по-малко оборудване, отколкото при стандартните коли. Съответно, за производството им е нужна с около 30% по-малко работна ръка. А това означава само едно - нови съкращения на персонал.
Що се касае до безпилотните коли, те невинаги са успешни и излизането им на пазара е все още изглежда сравнително далеч. Но когато то стане факт, проблемите са автомобилната индустрия ще се увеличат допълнително и нещата ще станат непредсказуеми.