fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #38
    нека да се преброим ( преди 6 години )
    Нека да видим колко са "ЗА" да дишат по-чист въздух, който е по-малко замърсен от остарели коли, и колко са "ПРОТИВ" тази идея.Ако си "ЗА" по-висок данък -> натисни плец "НАГОРЕ",Ако си за "ПРОТИВ" -> натисни палец "НАДОЛУ"
  • #37
    пена ( преди 6 години )
    "На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението."Със средна работна заплата в София спокойно можеш да си купиш нова Шкода Фабия или пък Опел Корса на лизинг. Такава кола излиза по 450 лева на месец (всички разходи, не само лизинга).
  • #36
    Анонимен ( преди 6 години )
    В пъти по-голям данък, да ще го направят от 20 на 40лв, ако си мислите, че това ще откаже хората явно сте яли нещо развалено, с колкото и % да вдигнат данъка никой няма да се зареже колата. Нали се сещате че не могат да го направят непосилен, защото това ще удари 80% от българите и гербаджийте ще бъдат натирени мигновенно. Всичко е пунта мара за да се каже на онези които протестираха заради въздуха, че са направили нещо, но това нещо ще е толкова незначително че няма да откаже и един шофьир.
  • #35
    Отг. ( преди 6 години )
    ...Бих плащал в пъти по-голям данък за да има къде да паркирам,..Ами нали това е идеята. То това сега какво е - мъжа кола, жената кола сина и той по 3 коли в семейство ? Скъпо било ? Пред блока не остана място да се завъртя пешш от коли. И това ми било бедна държава. Кажи го на някой в Западна Европа да видиш как ще те гледа.
  • #34
    JEEP ( преди 6 години )
    Живея във Флорида, данък не плащам, само регистрация всяка година, преглед не се минава, никой не го интересува, че единия ми таралясник гори 20 на сто и какво бълва.
  • #33
    Анонимен ( преди 6 години )
    Стига бе, верно ли чак без номера почнаха да карат по селата? Наистина не знаех? Еми тогава няма какво да говорим, за тях данъци не съществуват така или инъче, всъщност те и ток не плащат...ама ние говорим за градовете, където колите са мого и въздуха е много зле.Нали това коментираме какво е правилно да се направи.
  • #32
    Анонимен ( преди 6 години )
    До D. Лъжа живея в Германия и с една средна работна заплата мога да купя 3 автомобила и да ги регистрирам и да участвам в движението. Информирай се преди да пишеш небивалици.
  • #31
    пена ( преди 6 години )
    "СОЦИАЛНА СПРАВЕДЛИВОСТ - ***!Нещо, за която явно не сте чували или нямате достатъчно пипе да хванете!"Винаги съм си мислил, че тия дето карат коли с по 200-300 коня не са бедни. Но явно е нормално да караш джиб и в същото време да си на социални помощи.
  • #30
    Анонимен ( преди 6 години )
    Роми да плащат данъци, хаха голям виц каза браво. Пич те по селата и малките градове карат без регистрации, без застраховки без годишни прегледи и никой нищо не им казва. Полицията е абдикирала напълно и се намесват само от въоражен грабеж на горе, а ти си мислиш, че ще уплашиш ромите с по-висок данък. Излез малко извън жълтите павете и пообиколи България и се запознай с реалностите към днешна дата.
  • #29
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ти между данък върху доход и еко такса правиш ли разлика ???
fallback
Последни