fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #18
    Анонимен ( преди 6 години )
    Вярно е трябва да е скъпо да имаш кола. Населението трябва да мине отново на коне, магарета и каруци. Коли само за партийните другари. Всички останали с колека и каруци!
  • #17
    Край ( преди 6 години )
    Трябва да е скъпо да имаш кола в големите градове. Там замърсяването е особено вредно и има други транспорти. И трябва да е евтино да имаш кола в малките населени места и селата- там няма друг транспорт. За това освен с данъка регулацията трябва да стане и с паркирането. ПЛАТЕНО трябва да стане паркирането в цяла София и областните градове.
  • #16
    Анонимен ( преди 6 години )
    На този горе само ръкавелите му са 5000 лева - спестени от заплата разбира се.
  • #15
    Анонимен ( преди 6 години )
    минтири, ако искаш, и художник стани. Колко пари изкарваш, си зависи от теб. Освен ако не си чиновник на държавна заплата, който наистина трябва да чака от горанов
  • #14
    да бе да ( преди 6 години )
    Този май си вярва в глупостите който говори. Ама си е направил сметката без кръчмаря - Борисов. Нали утре като излезнем 1000 човека пред НС и ще се на-се-ре и отново ще даде на заден както винаги, защото *** най-го е страх да не му приключи папането, защото тогава го чака дълаг престой при бай старви. Тия алчни *** само тестват общественото мнение с подобни предложения, за да видят дали могат да отмъкнат още някое левче от бедния си народ.
  • #13
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Ало анонимния от преди 2 мин - кво предлага всички в БГ да станат ИТ специалисти ли?! Имам по-добро предложение - давай да нарправим 5 милиона депутати и министри - че на тях по-добре им се получават работите - с един мандат на държавна служба и милионерчета! Тогава не за 200 ми за 2000 на месец кола ще може да си караме!
  • #12
    Гост ( преди 6 години )
    Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил.А иначе доста лесно си сменяте колите през три години.
  • #11
    Loco ( преди 6 години )
    Пак нещо не сте прочели. Не става дума стари или нови, а всеки да плаща, колкото цапа. Нали после всички го дишаме. Румъния са го въвели от пет години. Само ние ли сме дебелите на европата
  • #10
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    А ще каже ли на румънците какви са има доходите вече тоя плондер нещастен? А иска ли да му дам 1030 лева колкото е средната заплата и да го заведа в Дупница да ми купи кола! За 1000 лева не може да плати само регистрирането и административните такси и застраховки - ама този е потресаващ тъпагоз и даже това не знае щото живее в някъв собствен свят на кражби и лъжи!
  • #9
    Анонимен ( преди 6 години )
    Имало нови коли за 200 лева на месец - хахаха голям виц в това браво на човек движещ се с градският транспорт, който никога в живота не е притежавал автомобил и най-вероятно няма и да притежава.
fallback
Последни