fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #28
    пена ( преди 6 години )
    "А ще каже ли на румънците какви са има доходите вече тоя плондер нещастен? "Средната заплата в БГ е 900 лева. Средната заплата в Румъния е 1100 лева. "Цели" 20% разлика. Тинтири, ако си някакъв цъpвул на минимална заплата, по-добре ползвай градския вместо да си даваш стотинките за 20-годишна таратайка. Така само ще си по-беден а и ще тровиш и себе си, и всички останали.
  • #27
    Анонимен ( преди 6 години )
    Този и от екология ли почна да разбира? Цялата идея е да се измъкне още някой лев от материала и да се приточи в джобовете на политическата мафия. Екологията на този му е последна грижа.
  • #26
    Дишо ( преди 6 години )
    В цяла Европа,водачи без нарушения на пътя плащат по-ниска гражданска отговорност,но тук не го въведохте ,нали???А сега защото ще лапате,бързо ще се организирате,нали лентяи! И второ,с темата за замърсяване на въздуха дали не отприщвате пазара за руски коли,че той този народ е толкова ебаван,че вече във всичко се съмнява.
  • #25
    Анонимен ( преди 6 години )
    И защо според теб ромите четвъртокласници са с коли? ... нали за това щото за 20лв данък и си готов с кола. Я му удари 300лв данък да видим дали ромите дето казваш ще са с коли ?
  • #24
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Пена и АнонимнияА ще обясните ли, защо (поне в цивилизовани държави) има различни данъчни ставки според дохода и богатите плащат до 70% от доходите си като данъци?!СОЦИАЛНА СПРАВЕДЛИВОСТ - ***!Нещо, за която явно не сте чували или нямате достатъчно пипе да хванете!
  • #23
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дано по-бързо го въведат, това което е в момента го няма никъде. И естествено че оправдание винаги може да има, че хората нямат пари. От някъде трябва да се започне и да има норми. Важна е посоката и да има стратегия. Пълно е с таратайки и с хора които не ги поддържат и пушат по улиците. За това няма оправдание. Дано по-бързо стане, но като гледам нагласата на хората и коментарите по-долу не съм оптимист. Затова ще сме пълни с болести
  • #22
    Анонимен ( преди 6 години )
    Екология има само там където населението е богато и може да си я позволи. Със забрани, глоби, високи данъци нищо няма да стане, защото просто никой няма да ги спазва, само ще се отвори нова схема за подкупи. Че те вече половината роми които нямат завършен 4ти клас са с коли, а пък какво остава за другите. То така или иначе след 2-3 поколения населението в България ще е предимно ромско, така че те вече почнаха да ни ни интегрират и до 2-3 поколения и ние ще станем като тях.
  • #21
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    LocoРумъния го е въвела, но ние не можем да се сравняваме с румънците батенце! Румънците първо че си изтребиха цялата номенклатура още 90те години, а при нас комунистите хвърляха чоп, кой да стане Син демократ кой да си остане червен. Румънците прибраха 2 футболни отбора министри в затворите и продължават. Ние нямаме 1 за цяр вкаран! да не говорим че Румънците вече ни изпревариха неколкократно с икономиката, а ние даже не опитваме да я развиваме. Да румънците са ПО от нас! Много по!
  • #20
    пена ( преди 6 години )
    Браво! Време е да се разкарат 20 годишните таратайки от пътищата! Също не е нормално и всеки *** на минимална заплата да има таратайка!
  • #19
    Анонимен ( преди 6 години )
    Хората които карат скъпи коли плащат достатъчно много за да я купят, застраховат, сервиз и т.н. и съответно не замърсяват много.Защо е необходимо да плащат и висока екотакса ?Хората които харат евтини коли плащат малко за да я купят, севриз почти никакъв, каско няма и е нормално екотаксата да е висока, тъй като замърсяват повече!Напомням, че само в БГ има такава данъчна политика???
fallback
Последни