fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #58
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    При нас цените към момента са:А6 2018 906А6 2008 4071во цените са доста близки а заплатите им Х102ро за тях разликата е нищо! 3то при нас да е 1000 лева данъка за старо Ауди пак не можеш да си купиш ново щото струва дооооста над 100 бона!
  • #57
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Audi A6 2008 Category J 186-200 g/km
  • #56
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Във великобритания коли преди 2001ва се таксуват на база работен обем, след 2001ва на база СО2 поглеждаме таблицата дадена от данъчната им администрация: Audi A6 2018 Category F 141-150 g/km
  • #55
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    ДОБРЕ БЕ ЩО НЕ МОГА ДА ПЕЙСТНА ВСИЧКО?!!! Под 500 символа е!!
  • #54
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Във великобритания коли преди 2001ва се таксуват на база работен обем, след 2001ва на база СО2 поглеждаме таблицата дадена от данъчната им администрация: Audi A6 2018 Category F 141-150 g/km
  • #53
    Анонимен ( преди 6 години )
    тинтири, колкото по-малко знаете, толкова повече коментирате. Данъкът се дължи към общината. По селата няма пречка местната власт да го направи нисък. Но в София колата не е необходимост, а е вредител, който замърсява, задръства и губи времето на всички. Градският транспорт въобще не е толкова претъпкан. Не мога да разбера защо продължавате да провъзгласявате автомобила за свещено право. Купете си Корса 1 литър, 65 коня, и данъкът ще продължи да ви бъде 25 лева. Но за стария мерджан ще е 500
  • #52
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Хранене в евтин ресторант в София излиза 10тина лв. на човек, за същото в Буглокещ ще платите 10,83 лв. Бирата в румънската столица излиза с 60 ст. по-скъпа.У нас приблизително с 20 ст. по-скъпи са млякото, белият хляб и оризът. Яйцата в Буглокещ са лукс, сравнени със София, 3,37 лв. за 12 броя и 2,71 лв. Пилешките гърди у нас са по-скъпи с около 70 ст.Билетът за градски транспорт у нас е 1,60 лв., в Румъния 0,65 лв. Подобна е и с такситата.КРАТКА ИЗВАДКА ПРОСТО...
  • #51
    none ( преди 6 години )
    Г-н Тинтири-минтири, искам да ви попитам колко пъти сте ходили в Румъния преди да направите калкулацията с 450-те лв.? Щото според мен изобщо не сте ходили. Цените в Румъния са по-високи от тези в България и въпросните 500 лв. няма да ви покрият само разликата в стандарта между двете държави. Г-н Илиян от Великобритания, бихте ли споделили колко данъци бихте платили за 10 годишно Ауди с 3 литра дизелов двигател там? Не случайно някои коли са на такива пари там ...
  • #50
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Трябва си малко ред.Нека има ред и за повечето неща си прав и подкрепям, но нека има и справедливост! Ако можеш да си позволиш 30 000 лв за кола вероятно може да отделиш 300 лева годишно за данъка и. А на бедния и 500 лв да му го направиш, той кола за 30 хил пак не може да си купи и правиш живота му ад, защото колата вече не е лукс а необходимост! Дори и София не може да поеме повече пътници в градския транспорт, а в провинцията и особено по селата такъв ТОТАЛНО ЛИПСВА и няма алтернатива!
  • #49
    Трябва си малко ред. ( преди 6 години )
    Аз като гражданин ползвам на 100% градския през работната седмица и не си мечтая за 15-годишно БМВ и Мерцедес. Но ми се иска:1. Да се проведе сериозна акция за чистене на изоставени и стари автомобили из София.2. ГТП да се провежда реално, а не като сега във всеки втори гараж и всичко да се случва фиктивно.3. Да не се изкупуват обратно крадени катализатори и да се наказват тези престъпления!4. Данъците да са според нивото на замърсяване, вида двигател и обема му.5. Повече паркинги по перифе
fallback
Последни