fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #78
    до 79 Тодор ( преди 5 години )
    Уважаеми, кой ти каза или къде прочете, че колите на метан са с нулеви емисии :D
  • #77
    анонимен ( преди 5 години )
    най-вероятно е ти да си ***. В софия средната заплата към ноември беше 1140 лева. Съвсем постижимо е да идеш, да си вземеш една бракма за 800, да платиш регистрация, гражданска отговорност и да сипеш бензин
  • #76
    Възмутен човек ( преди 6 години )
    "На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа". ВИЕ ОСЪЗНАВАТЕ ЛИ КАКВО ПИШЕТЕ БЕ ?!?!Аз ли съм *** или това са някакви изречения за страна в която аз не живея ?!?!
  • #75
    Глухият ( преди 6 години )
    Хей,хей...скоро улиците ще почернеят не от дизел и бензин а от ревящ беден народ,който никой няма да може да спре.И много скоро ще забравят за еко данъци и такси...много скоро се задава гневът на народа и тежко им
  • #74
    Анонимен ( преди 6 години )
    Аз нямам против да ходя с велосипра си на работа , но искам да го видя този пред мен с колелото колко метра ще мине и откъде без да се пребие и тогава да философства. Да създаде условия като на запад и тогава да ни сравнява.
  • #73
    анонимен ( преди 6 години )
    г-н Горанов не би следвало да следваме политиката за отстраняване на дизелови автомобили, защото колите на ток замърсяват Африка, където се произвеждат суровините за батериите им. По-скоро би следвало да сложим филтър накрая на ауспуховата система(измислен е такъв филтър от западните държави, който преобръща вредните газове в някакво вещество, което се изсипва в кофа примерно) и да се опитаме да произвеждаме био дизел, което не замърсява природата :)
  • #72
    ТТ ( преди 6 години )
    Какво CO2 те трови бе, неграмотен? CO2-то е инертен газ. Знаеш ли каква концентрация CO2 трябва да има за да почне да те трови? Тровят NOх-емисиите, CO-то, саждите и неизгорялото гориво - продукти на несъвършенства в горивния процес. CO2-то не е от тях. Как пъ веднъж не те отрови водата, която също е продукт на горенето? 300 коня замърсявали... тинтириминтири. Хибрида приоритетно го куплират с БЕНЗИН. ТДИ-то все още е ДИЗЕЛ. В белите държави еко-таксата на 90 коня дизел не е като 90 бензин. Ае!
  • #71
    малко реализъм ( преди 6 години )
    Конски сили, вредни емисии, богаташи, бедняци и т.н. са само думички, с които да си изразим емоциите.Колите главоломно растат, като бройка в БГ - факт.Основно си купуваме стари коли - факт.Бием се за паркоместа - факт.Изход:Ефективен градски транспорт.Твърдо прилагане на работещи мерки за намаляване на замърсяването от автомобили.Намаляване на влиянието на популизма при вземане на решения.
  • #70
    Axaaa ( преди 6 години )
    Закона за намаляне на данъка на нови коли трябва да важи само за коли с двигатели до 100 конски сили и с дължина до 4000мм. Всичко останало е опит да направят колите на богаташите супер евтини, а бедните да им плащат данък за нови пътища по които баровците да шофират безданъчните Бентлита. Поредния удар срещу народа от управляващата хунта
  • #69
    Хаха ( преди 6 години )
    Не съм фен на тази партия, но е прав, че всеки *** има кола, обаче за друго не е прав - какво правим с високите цени на таксита и градски транспорт??? Защо да отидеш с 20 годишен автобус до София излиза по-скъпо отколкото да отидеш със самолет до Лондон??? Докога БГ превозваческите компании ще подържат такива ОГРОМНИ НАДДЦЕНКИ?? Цената на 1 километър с такси трябва да е 1 лев/км в малък град и 50 стотинки в голям град. Цената на автобусен билет от Бургас до София трябва да е 10 лева
fallback
Последни