fallback

Обмислят се промени в данъка за старите автомобили

Расте натискът България да стане гробница за дизели, предупреждава министърът на финансите

България трябва да преразгледа начина, по който облага автомобилите, и то бързо, заяви министърът на финансите Владислав Горанов в специално интервю за списание Investor DIGEST. Министерството вече прави анализи как да въведе екологичен принцип на облагане, като работи съвместно с Националното сдружение на общините. Не би трябвало да е толкова лесно да притежаваш автомобил, казва финансовият министър Владислав Горанов в специално интервю за Investor DIGEST. Снимка: ИВАЙЛО ПЕТРОВ"Моделът, по който се облагат леките автомобили, е свързан най-вече със стойността им, без в достатъчна степен да отчита замърсяването и екологичната следа, която всеки автомобил оставя", обяснява министър Горанов. "Сигурни сме, че това е проблем, който ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за пълно премахване на дизеловите леки автомобили. Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция". България е от съвсем малкото останали страни в Европейския съюз, в които данъкът върху автомобила се определя от стойността му и, като допълнителен компонент, от мощността. Реалният резултат от тази политика е, че годишният данък за 20-годишен дизелов автомобил е десетина пъти по-нисък от този за нова кола с малък бензинов мотор или с хибридно задвижване. В София например за 15-годишен дизелов автомобил с мощност 95 конски сили данъкът е 24.50 лева годишно. За чисто нов автомобил със сертификат Евро 6 и 120 коня мощност ще трябва да плащате по 340 лева на година. За сравнение съседна Румъния въведе допълнителна екологична такса върху автомобилите още през 2013 година. Тя отчита възрастта, какъв стандарт покрива автомобилът (от Евро 1 до Евро 6) и колко са емисиите СО2 на километър. България е единствената страна в ЕС, която изобщо не отчита какви вредни емисии имат автомобилите или дори какъв европейски екологичен стандарт покриватНовите автомобили със сертификати Евро 5 и Евро 6 са освободени от този данък. За 7-годишен бензинов автомобил с 1.6-литров мотор се плащат 260 евро, а за 15-годишен със сертификат Евро 2 - между 640 и 1300 евро, според калкулатора на румънската агенция по приходите. "Трябва да засилим ролята на екологичния компонент", казва Владислав Горанов. "Освен това не би трябвало да е толкова лесно да имаш лек автомобил. На практика сега с една средна работна заплата в София можеш да отидеш до Дупница, да си купиш един автомобил и пак в рамките на тази заплата да го регистрираш и да започнеш да участваш в движението. Нещо, което го няма никъде - поне в Европа".  

Тагове:
fallback
  • #8
    Анонимен ( преди 6 години )
    Колко пари изкарваш и каква кола караш, си зависи най-вече от теб. В софия в момента може с тримесечен глокс по софтуерно тестване да си намериш стартова заплата два пъти над средната. И на други места има работа, няма квалифицирани работници. Но промитите мозъчета от соца смятат, че някой трябва да им дава. Че държавата трябва да им осигури. Че им се полага по право. По право им се полагат само въшките.
  • #7
    Анонимен ( преди 6 години )
    Свищовският финансист пак се изказва неподготвен. Я по-добре да обясни, защо в България заплатите са най-ниски в целият ЕС и защо румънците ни минаха с 50% в доходите. Този и шайката му са вече почти 10 години на власт.
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    Я човекът на Д.П. в правителството пак ръси акъл. Да не ядосва българите, че ще му утеснее България и язък за къщата за милиони, която си построи в Бояна.
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    тинтири, а не искаш ли първо сам да се обесиш, за тъпота с взлом
  • #4
    До първия ( преди 6 години )
    Има нови коли, които са по 150 - 200 лева на месец. Има 3-4-годишни, които излизат и по-малко. Обаче българския комплексар трябва на всяка цена да си вземе някой пушещ премиум. Къде другаде Мерцедес и БМВ са съответно втората и четвъртата най-продавана марка на пазара? Окей, като искаш да си г.ъ.з.ар, си плащай като г.ъ.з.ар
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 6 години )
    Този трябва да бъде обесен НЕЗАБАВНО!!! По-голяма тъпанарщина от изказването му няма!
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Не е въпросът дали да караш нова, или стара. Въпросът е да има разлика в данъка ти, ако караш Корса с еднолитров мотор, или Мерцедес с дизелов V6 без катализатор. Сега тия, дето най-много тровят, плащат по 20 лева на година, щото така е "социално". Дано наистина го променят това.
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ние все едно не искаме да караме нови коли.Ако стане минималната заплата 1200 евро, като в Европа, че да не ни спъва една вноска от 300 евро на месец за нова кола, ще караме и ние нови коли.
fallback
Последни