IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #8
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Mono, ще изпиташ доста по-голямо удоволствие с огромния въртящ момент на електромотора, който ще те размаже на седалката. И то с една единствена предавка, най-много две на някои автомобили.Звука е просто изхабена енергия. Той работа не върши.Ако искаш да подбелиш очета, качи се на спортен електромобил.Това Ауди просто не притежава нечовешкия въртящ момент на ел.двиг.Ако ДВГ беше по-силен агрегат, всички машини в индустрията нямаше да ползват ел.двиг.Щяха да ползват ДВГ и нямаше да има ТЕЦ.
  • #7
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Mono ( преди 6 години )
    ..завоя).Това в Теслата надали ще го изпитам.Жалко за хората,които имат бензин в кръвта,пожелавам им дълги години да шофират истински кол,а не да се возят в елчета.
  • #6
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Ел.мобил може:-Да се зареди навсякъде където има контакт. Вкъщи,на паркинга,в работата,на гости и т.н.-Да се зареди с ВЕИ (не казвам постоянно или всеки път, спокойно). Самата енергия е чиста и безплатна, само си плащате изграждането и минималната поддръжка на фотоволтаици, вятърни и соларни генератори и т.н. Дори вкъщи!-Изключително *** за ремонт и обслужване дори у дома,в сравнение със сегашните усложнени автомобили.-Нямате проблеми зимата със запалването.Направете всичко това с ДВГ
  • #5
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    ДВГ че няма да изчезне - няма.Както карбураторите не изчезнаха след инжекциона, въпреки че така се прогнозираше - само се преместиха изцяло на пистите, където действат специални условия и никой не ги забранява.Така и ДВГ ще се премести в други сфери - ще бъде генератор на ток в Plug-in-ите, ще задвижва колелата на пистови и рали шампионати.А шосейни автомобили с ДВГ ще се произвеждат, колкото сега се произвеждат шосейни карбураторни автомобили - нула.
  • #4
    2 rate up comment 6 rate down comment
    Mono ( преди 6 години )
    Тъкмо се прибирам вкъщи от едно извратено пътуване от Обзор до Бургас(а който знае там пътя е рай за рейсаджии) и чета тази статия.Возиха ме в Ауди S4,но шофьора е извратен и караше като луд и побелях от страх,но да си кажа честно и се накефих от адреналина.Та тъкмо осеяния път със завои свърши и се разминахме с една вишневочервена Тесла.И си помислих,дали бих изпитал това удоволствие с Теслата,което изпитвах до преди секунди(адския звук,покачващите се обороти,смяна на по-ниска предавка преди..
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Всеки ел.мобил може да се зарежда ВКЪЩИ.Хайде заредете си сега колата вкъщи, без изобщо да стъпвате на бензиностанцията(дори за туби гориво).Какво, ще подкарате стар дизел с олио ли, за да покажете, че може!?При пробег 200км 50% са 100, повече от ежедневните ви км.А след още 2-3 години всички ел.мобили ще имат пробег, по-голям от 200 км.Даже ще се чудите къде да карате, за да го изминете, например ще карате ако това ви носи удоволствие.Какво са го захапали тоя пробег всички тогава !?
  • #2
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Българин на ден изминава < 60 км. Средно, разбира се.Колко от вас всеки ден изминават повече от 200 км с ЛИЧНИЯ си автомобил(не шофьори със служебни коли) ? (1 от 1000 души.)Разберете, че пробег от 150км е напълно достатъчен да идете и да се върнете от работа, да закарате и вземете децата от градина/училище, да идете до роднини, приятели привечер и т.н.Съвременните ел.мобили могат да заредят до 50% от батериите за 15-30 минути вече.
  • #1
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Германчетата пак са изоставащи и пак ще бъдат догонващи. С техните нафтови печки са за историята, също, като електрониката им. Немската автомобилна индустрия ще изчезне, като динозаврите бавно, но сигурно.Мъчат се да го отложап по всякакъв начин и с всякакви средства, но нещата са тръгнали безвъзвратно и започнаха да се случват. Нека си се събират немските автомобилостроители с канцлерката си и да се договарят какво да правят. Срам и позор на държавно ниво да им се решават проблемите.