Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #57
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    По-скоро водорода ще е "новото". Далеч по-практично и безвредно за околната среда от студено ядрени технологии или други футуристични предложения.
  • #56
    0 rate up comment 0 rate down comment
    ая ( преди 1 година )
    докато електричките се наложат, ще се появи новото бъдеще. А то не е сегашните ел. варианти - просто не са икономически изгодни. За милиарди коли как се произвеждат батерии?! Новите заводи на Елон Мъск едвам ще смогнат на Теслите само. За момента има водородни двигатели, но ще излезе и още по-ново. Електричките са междинно състояние. Любопитен факт - в Норвегия призовават да изчакате - нямало зарядни станции..
  • #55
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    А и в града рядко ще караш над 70, освен ако не си олигофр*н, за тях е разрешено. Така че 0-50 скъсва на светофара всички ДВГ, а за по-нагоре не знам колко и как сте я натискали, за да не останете доволни. Иначе има далеч по-добри ел.мобили от i-серията на BMW. Като цяло съм фен на автомобилите на BMW от ретрото до 1998 година. Тогавашните БМВ много ме радват! Съвременните БМВ не заслужават уважение, както Мерцедес и Ауди.
  • #54
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Do Kolev ( преди 1 година )
    КОЛЕВ преди месец ходихме с една приятелка и майка й да си купуват кола от магазина и тъй като са фенки на БМВ директно в шоурума им в Бургас.Та предоставиха ни от 1 серия до 7 серия плюс i3(на ток).Позволиха ни да тестваме всичко,но до 90000лв бюджета стигаше до мах 5 серия без мн екстри.Та пробвахме ги и резултата:прехвалените елчета в името на i3,пълна скука,0-50 тръпка после няма никой,непрактично,мн скучно,и накрая си избраха 2 серия 83000лв(фул етитри) с около 190к.с.
  • #53
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    И недейте да правите Тесла нарицателно за електромобил, както ксерокс за копир-машината, или делко за прекъсвач-токоразпределителя. За разлика от последните две, Тесла не е дала нищо хубаво на клиентите, освен едни сладки обещания и лъжи. А колко им е взела (не само в пари, а и в нарушение на свобода и лично пространство, безопасност и т.н.)... Електромобили са Nissan Leaf, e-Golf, някои на Reanult. Тесла са крадци, измамници и з*дници на корпоративно ниво
  • #52
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    А съвсем друга е темата, че за 80% от българите "нов" е автомобил след 2000г., защото в него има НЯКАКВА електроника, по-сложна от тази в 80-тарските автомобили. А реално като се замислите когато на запад собственика прецени, че автомобила си е изминал сервизния живот, за него той е консумирана стока, а за нас се превръща в нов. Нов може да е само автомобил след 2015г., това което е недостижимо за работещите хора в БГ. Всичко преди това е старо. Кола 2010 е на цели 7 години! Това ново ли е !?
  • #51
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Mono ( преди 1 година )
    Онея хрантутници хамериканците толкова им мозъка да чакали на опашка.Ако McDonalds изкарат нов вид бургер не 500000 ами 5000000 ще се наредят на опашка,на тях им напълни главата с цветни обещания и им гледай сеира,както стана и с президента им
  • #50
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Нали знаете, лисицата като не могла да стигне гроздето, казала, че било кисело. Хората нямат доверие в новото, защото съвременните ДВГ коли достатъчно проблеми им създават, затова и всички се оплакват от усложненото устройство. Наистина хибрида е с две задвижващи системи и затова е най-сложния вид автомобил, но нямат оправдание за ел. мобилите. Един съвет към всички: отидете на тест драйв и покарайте ел.мобил. Особено хората с бензин в кръвта, като мен. Ще разберете защо като натиснете газта
  • #49
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Сререо ( преди 1 година )
    Оня ден гледам на светофара една странна кола. Викам на собственика -Баце да не ти е паднал аспуха та ръмжи така? - Това е Lamborghini бе, реве, защото върви много и е най-добрият автомобил. - Да бе, добър, като гледам въобще не ги карат! Та и с електромобилите така!
  • #48
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Понеже няма желаещи за електромобили, затова половин милион желаещи са платили по 1000 долара, за да чакат две години да им произведат електромобила. Всеки ден по нови 1800 човека се записват. Добре че няма желаещи, че ако имаше... Той прогреса ако зависеше от мисленето на българина...