IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #38
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Mono ( преди 6 години )
    Хаха слънчева енергия събира ли се бе,и от къде ще я произведеш,от панелката ли?
  • #37
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Jiko ( преди 6 години )
    Леле тук само събрани разбирачи с коли до 5000лв мечтаещи за разход от 2-3лв/100 и тръпнещи в очакване за ластици.
  • #36
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Другото което е - двигателя преобразува над 90% от електроенергията в механична енергия, още 6-7% в топлина, и под 3-4% в електромагнитно лъчение, което на всичкото отгоре може да се екранира и енергията и и тя да се преобразува в топлина.На този принцип всеки проводник излъчва минимално количество ЕМВ, дори сегашните автомобили го правят с електрическата си система и множеството малки електродвигатели из цялото купе за най-различни екстри!
  • #35
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Metaxa, първо за изработването, сглобяването и управляването на ел.двигателите в автомобилите действат специални изисквания - има си начини с които да се екранира двигателя и електрическата система, за да не се разпространява електромагнитни вълни.Да не говорим, че ти ежедневно се намираш постоянно около електродвигатели - от този в лаптопа/компютъра ти, през миксер, прахосмукачка, до пералнята ти. В собствения ти дом.Така че има си начини за екраниране и енергийноефективно използване.
  • #34
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Аз се сещам за бъдещето на ДВГ - работещ с водород, изгарящ с кислород. Стига се до водни пари на изхода. И ако се направи с екологични масла, замърсяване няма.Но дори тогава ДВГ ще остане за дребни машини като дърворезачки, косачки, генератори, скутерчета и т.н.
  • #33
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Харесвате или не факт е, че електричките ще заменят шумните, неефективни и замърсяващи ДВГ!Това е бъдещето колкото и да не им се иска на някои, защото си харесвали кочинката и били свикнали да са в нея.Както преди време парните локомотиви са заменили впряговете, после ДВГ са заменили парните локомотиви и сега идва краят на ДВГ. Разбира се не веднага, а постепенно. Според мен бъдещето е на водорода и електромобилите. На този етап няма друго бъдеще! Ако някой се сеща за друго да каже кое е!
  • #32
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    МЕТАХА,Намали малко тая МЕТАХА, че много си се облъчил от алькохола!Хлъц...
  • #31
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Metaxa - верно ли ? Малеееерее
  • #30
    3 rate up comment 9 rate down comment
    МЕТАХА ( преди 6 години )
    Колев ,изглежда много си ентусиазиран относно електромобилите. Но има едно табу което се премълчава умишлено . А именно , че елмобила по същество е една "движеща се микровълнова печка" .Т.е. вредното влияние на електромагнитното поле набатериите и нискочестотните вълни на ел.мотора върху човешкия организъм . Четох резултатите от едно изследване от което ще ти се изправят косите . Но и това ще се разбере подобно на дизела - когато вече е късно...
  • #29
    8 rate up comment 0 rate down comment
    пена ( преди 6 години )
    "Техническото име на феродото е "азбесто-смолест фрикционен материал" - всички накладки, фрикционни дискове и муфи по триещи съединители на ДВГ, автоматични трансмисии и блокиращи диференциали отделят азбест във въздуха."Автомобилната индустрия не използва феродо със асбест от поне 30 години...