IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #28
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    П.С. а за слънчеви панели на покрива на къщата какво да кажем... мани, че половината от населението пряко заинтересовано от Ел живее райони с многоетажни сгради и е неприложимо ами дори да е в къща какво правиш - харчиш няколкостотин хил за панели, след което колата ти прекарва цял ден паркирана пред офиса зареждайки се от мрежата с енергиен микс с преоблафаващи фосилни източници :)
  • #27
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Само дето батерията не може да изкара 1 млн км, а тя е 1/3 от цената на новия автомобил и не подлежи на ремонт :) Аз не отричам предимствата на ел - като втора, малка, градска кола с малка батерия 15тина кВ за 100 км пробег.От там нататък обаче негативите на електричките се натрупват и конвенционалния ДВГ ги измества и като удобство и като екология. а най-големият замърсител с твърди частици/обем въздух са гумите, но това никой не го говори и за тях няма
  • #26
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Техническото име на феродото е "азбесто-смолест фрикционен материал" - всички накладки, фрикционни дискове и муфи по триещи съединители на ДВГ, автоматични трансмисии и блокиращи диференциали отделят азбест във въздуха.Това никой не го отчита, нали ?А относно ВЕИ - енергията не се ползва СЕГА през деня. Като въведат електромобилите и електрическите превозни средства като цяло като стандарт - веднага ще се намери приложение на тази енергия.
  • #25
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Теглото намалява, КПД-то на колата се увеличава. Основен ремонт ще се прави на 1 милион километра, и ще става за минути, или директно ще се смени авариралия двигател, защото ще е по-евтин от ДВГ.
  • #24
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Значи, стигаме до извода, че замърсяването на единица километър е едно и също, ако сумираме цялостното замърсяване на петрола и на тока.Добре, съгласен. И пак ЕД ще измести ДВГ заради предимствата му - по-лесно се управлява, по-лесно се произвежда и ремонтира, по-дълготраен и надежден е.Без съединител, без трансмисия (само с редуктор да увеличи въртящия момент), без охладителна, мазилна, горивна и изпускателна уредби.Спирачките ще се ползват по-рядко и ще извхърлят по-малко азбестов прах!
  • #23
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Те швабите и сега имат ВЕИ на покрива... и през деня имат свръх производство щото няма какво да го правят през деня тоя ток че са на работа примерно а вечер (когато евентуално ще трябва да си заредят и колата в къщи) внасят на луди пари от френските атомни централи :)ВЕИ е непостоянен източник и не може да замени класическите централи - най-много да го докараш до 40 айде 50% електричество от ВЕИ но това е в някакъв потресаващо далечен план.
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Мхм.. прав си, но добива на електроенергия не минава ли през същите перипетии :) Копаш го возише го накрая го гориш и изхвърляш остатъци не само в атмосферата, но и остатъци от изгарянетоПроизводството на батерии освен всичко друго изисква и кобалт.И в крайна сметка потърси какво количество петрол трябва да замениш с електроенергия и после кажи от де да дойде :)
  • #21
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Във всички останали случаи, след 10-15 години всяка европейска (не българска) къща ще може да си позволи ВЕИ у дома.А и в производството се поставят филтри по тези заводи, които заради мащаба и технологията си са доста по-добри от сегашните катализатори и ДПФ-и на колите.Бензина и дизела в бъдеще ще се използват точно толкова под капака на автомобилите, колкото и парните машини.
  • #20
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Понеже съм фен на ДВГ, (просто заедно с бензин в кръвта имам и акъл в главата), се надявам, че ДВГ ще бъде спасен от еко горивата, които Bosch разработва.Дано обаче да са не само СО2 neutral, а и изобщо чисти.Или поне водородните ДВГ да се разработят до потребителско ползване.И пак ти казвам, дори тогава ДВГ ще бъде под капака като генератор на ток за ел.двиг., който задвижва колелата!ДВГ просто не може да се мери с механичната хар-ка, КПД-то и рекуперацията на енергия при спиране.
  • #19
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Сега:-Добива на петрол става от машини употребяващи енергия, плюс прахово замърсяване с твърди частици. x2 замърсяване-Обработването на петрол е мръсно, освен това коства електричество. x2 замърсяване-Транспорта на петрол става чрез машини, горящи друг петрол-Милиони тонове петрол в петролни разливи всяка година-Накрая самия петрол се изгаря от ДВГВсичко това се игнорира, нали ?Последната точка не е нищо, в сравнение с предишните.А всички отчитат само CO2 емисиите на ауспиха...