IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Държавите и произвозителите на автомобили започват да се настройват към новите реалности

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Крайно време е шегите с електромобилите да престанат. Доскоро те ни се струваха екзотика, но вече са факт. Те идват и хората трябва да се примирят, че бъдещето е именно тяхно. То не предвижда мощни V8 мотори, както и дизели, които харчат малко, но замърсяват много. Само след 23 години в по-голямата част от Европа няма да може да се придвижват коли с вътрешно горене. И това съсем не е фантастика.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Какво ще се случи тогава? Компаниите вече се ориентират към електрификация на своите модели, като сред най-активните в тази насока са британски производители. Те бързат, защото именно Лондон ще бъде един от първите градове, в които стандартните автомобили ще бъдат забранени. И това не е изненада – едно от последните изследвания на лекарите, показва, че във Великобритания около 40 000 души годишно умират от замърсяването на въздуха, което провокира рак, инсулт, инфаркт и други болести.

На Острова забраната на дизелони и бензинови автомобили влиза в сила на 1 януари 2040 г. Никакъв преходен период не се предвижда, така че всеки производител трябва сам да се оправя. В Jaguar Land Rover, например, правят именно това – бързо промениха плановете си за електрификация на цялата си гама, като от 2020 г. всички модели ще получат и версии на ток. Ще има и хибриди, тъй като времето просто няма да стигне, за да може клиентите да преминат от стандартни автомобили на електрически.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Първият модел на ток на британците вече е готов. Това е Jaguar I-Pace, който разчита на два електромотора, развиващи 400 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди, но това не е най-важното. Оснвното е какъв пробег има тази машина? В компанията са наясно, че докато електромобилите не постигнат пробег като при машините с двигатели с вътрешно горене, промяната няма как да стане.

При Jaguar I-Pace са заложени около 500 км, което е на нивата на топ-моделите на Tesla. Какво обаче ще се случи, ако навън е минус 30 градуса? Според инженер на марката, електромобилът предстои да бъде тестван именно при такива условия – в Скандинавия и Русия, като това ще стане още през януари догодина.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Великобритания съвсем не е единствената страна, която предвижда рязко преминаване към електромобили. По-рано властите във Франция обавиха намеренията си да забранят продажбите на коли с бензинови и дизелови мотори, като това също ще стане през 2040 г. Според министъра на екологията Никола Юло, пълното отказване от стандартни автомобили ще бъде доста тежко за автопроизводителите, но те разполагат с достатъчно време за реакция.

На свой ред канцлерът на Германия Ангела Мерке също обяви, че страната ще се откаже от колите с двигатели с вътрешо горене, но не посочи точна дата. Тя добави, че одобрява инициативата на властите във Франция и Великобритания, които се ангажираха и с конкретни срокове. Само че в Германия проблемът е доста по-сериозен, тъй като автоиндустрията е един от най-важните сектори на икономиката. Страната си остава най-големият световен износител на автомобили и е твърде вероятно преходът да отнеме повече време. Тоест, да има забавяне.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

При други държави в Европа, отказването от бензинови и дизелови автомобили няма да бъде проблем. Най-развита в това отношение е Норвегия, където предвиждат това да стане още през 2025 г. Промяната засега е само правителствена инициатива и не е официално приета. Вероятно норвежците ще бъдат последвани от Холандия, където също се готви забрана на бензиновите и дизеловите коли, при това съвсем скорошна.

Извън Стария континент преминаването към електромобили също се обсъжда сериозно. Властите в Индия си поставиха срок – 2030 г. В Китай конкретна дата не се посочва, но намеренията са същите, като вече се въведе изискване към местните производители част от продукцията им да бъде именно от електромобили. В най-многолюдната държава на планетата подходът е по-различни - на първо време забраната ще важи само за големите градове, където замърсяването е основен проблем.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

На свой ред и властите в САЩ работят в тази посока. Най-екологичния щат в страната – Калифорния, вече обяви намерението си да постави извън закона автомобилите с вътрешно горене. Губернаторът на щата Джери Браун е твърд привърженик на идеята, като в момента се търсят механизми как да бъде реализирана тя.

Вариантът за това да бъде използвана местната агенция за опазване на околната среда е отпаднал, така че вероятно ще се подходи по друг начин – властите просто ще въведат такина изисквания, които ще направят регистрирането на автомобили с бензинови и дизелови двигатели на територията на Калифорния невъзможно.

Шегата настрана - електромобилите наистина идват

Всичко това ни показва, че времето на електрически коли наближава, при това неумолимо. Да, 23 години не малко, но пък не е и много, така че май е време да започнем да се съобразяваме с реалностите, които доскоро изглеждаха като сюжет от научно-фантастичен роман. Но явно не са...

0 от 500
  • #18
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Държа да изясня като за начало, че мразя Тесла (заради това че снима и следи собственика, записва му информацията, и блокира автомобила ако си го ремонтираш ти, а не сервиза им). Пълно ограничение на свободата на човека.
  • #17
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    И ти не ме разбра - ако ел. двигателя завземе всичко това значи край на света! Производството на електричество надвишава в пъти замърсяването причинено от ДВГПри само 40% електричество от Фосилни горива в Микса електроавтомобила замърсява с над 20% повече от ДВГВЕИ е непостоянен истозник и имаш нужда о уравновесител - който ще те убие далеч преди изгорелите газове от автомобилите!Щом ти се мре - дерзай към електричките, за съжаление масата потребители са *** и се водят по политиците
  • #16
    1 rate up comment 6 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Въпреки усилията, вятърната енергия годишно възлиза на 77 млрд кВч, а от фотоволтаици добива е 38 млрд кВч, далеч от нужното. А и двете са непостоянен източник на енергия, което прави въглищата нужни за баланс. С други думи новата мания по електроавтомобилите възраждат към нов живот централите на въглища, фосилни горива и атомните централи. ТОТАЛЕН ПРОВАЛ на екологичната пропаганда и безумията на Свети Мъск и неговите последователи.
  • #15
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Не ме разбра. Казвах, че ако ДВГ беше по-добрия избор, нямаше индустрията да се задвижва с ел.двигатели и да консумира ток от ТЕЦ/АЕЦ, щяха да тракат ДВГ-та на всеки струг/фреза, и на всеки подемник например.Единствената причина ДВГ да се използва в автомобилите е, че те за разлика от индустриалните машини се движат в пространството и това е създавало исторически затруднения.В момента те се преодоляват, така че Ел.двиг. ще завземе всичко, без значение искате или не.
  • #14
    1 rate up comment 6 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    едни дойчовци изчислиха, че няма достатъчно ток за подобна революция. 1.2 млрд са регистрираните леки автомобила в света (без товарните, които са още 250 млн), а средният пробег на всички тях се равнява на 25 000 милиарда километра на годишно. Ако приемем, че ел. автомобил изминава 100 км средно с 20 кВч то света се нуждае от 5000 милиарда кВч електроенергия ДОПЪЛНИТЕЛНО!!! за да покрие тази нужда.
  • #13
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Колев,1. амбициозната цел на на парижкото споразумение е до 2030та да имаш 30% електричество от ВЕИ - никой не вярва, че е постижимо. 2. Производството на електроника е същото... но производството на батерии не е - за 1 батерия конвенционален автомобил се движи 8 години на бензин и това е без замърсяването от производството на нужния ток3. Автомобилите причиняват едва 20% от СО2 емисиите - а никой не се бори с останалите 80%
  • #12
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Колев, чеки сия къв ТЕЦ кви 5 кинта - нали говорим за екология? Ще дойде момент в който ще излезе на яве, че "еко" електричките ползват в пъти по-мръсно гориво от ДВГ и на еко-терористите ще им лъсне дирника
  • #11
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Към Един:1. Тока ще идва все повече от ВЕИ от година на година.2. Производството на електроника и акумулатори за ДВГ автомобили нали е много чисто, то изобщо не е на същия принцип...А пък и нали в един съвременен ДВГ няма ПОВЕЧЕ електроника като платки и кабели отколкото в един ел.мобил.. 3. Колко пробег ти е нужен ? Колко км изминаваш на ден с личния автомобил, с който возиш себе си и семейството ? Над 300 км ВСЕКИ ден ??? Едва ли живееш като номадите.А пробега предстои да се увеличи.
  • #10
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    И ако смяташ, че звука е много важно да го има, да трещи нещо, те съветвам да преминеш към парни двигатели. Никой ДВГ не може да се мери с тях.Иначе ако адреналина ти е важен - мощен електромобил с 2 мотора към двата диференциала е решението.Дава това, което ДВГ компенсира с бучене и топлина, вместо с ускорение.
  • #9
    4 rate up comment 8 rate down comment
    Един ( преди 6 години )
    Пълни глупости! А никой не казва от де ще дойде електричеството да задвиж всички тия коли!Обясняват какъв убийствен спад в продажбите на дизели имало - 150 000 по-малко дизеларки на година - страшна цифра при условие, че само VW само в Германия продава по 250 000 Golf-a на година! А тепърва ще излизат всички еко-негативи на електричките! Мръсно производство на електричество, скъпо производство на батерии и вредни материали за тях - включая радиоактивни, ряциклиране, малък пробег и т.н