Български автокъщи масово се насочват към вноса на залежали употребявани дизелови автомобили от Германия, твърдят търговци пред Automedia.bg. Поне два от водещите търговци на употребявани автомобили в София проучват активно състоянието на германския пазар, който доскоро пренебрегваха заради по-високите цени.
Дизелови автомобили за 4.5 милиарда евро залежават в германските дилърства. Снимка SHUTTERSTOCK
По информация на германската асоциация на автомобилните търговци в страната в момента залежават над 300 000 употребявани дизелови коли със сертификат Евро 5. Интересът към тях на вторичния пазар се стопи заради опасенията, че градове като Щутгарт и Мюнхен може да забранят по-старите дизели.
Заради слабото търсене цената им се е понижила значително в последните месеци. Общо тези залежали коли струват близо 4.5 милиарда евро, пресмята шефът на асоциацията Томас Пекруун, цитиран от Bloomberg. Дилърите се оплакват, че производителите не им оказват никаква помощ при продажбите, и настояват правителството да даде най-после някакви ясни сигнали какво смята да прави с дизеловите автомобили в бъдеще.
Според едно скорошно социологическо допитване на DAT 29% от шофьорите на дизелови коли в Германия смятат да продадат своите "при първа възможност" и да ги заменят с друго задвижване. По данни на местното транспортно министерство в страната в момента има около 6 милиона дизелови автомобила със сертификат Евро 5. Голяма част от тях са от корпоративни флотилии и е въпрос на месеци да се появят на вторичния пазар, допълнително тласкайки цените надолу.
Подобна тенденция несъмнено е интересна за купувачите на едро от Източна Европа. Специално в България вносителите на коли втора ръка предпочитат да пазаруват в Италия, тъй като по-високите цени в Германия им оставят твърде малка норма на печалба. Заради това и огромната част от т. нар. "нов внос" у нас се състои или от автомобили с огромен пробег, или от тежко пострадали при катастрофи машини, които при драстично по-високите цени на сервизната дейност на Запад е неизгодно да бъдат ремонтирани.
В същото време търсенето на дизелови автомобили у нас си остава високо, показа импровизирана анкета на Automedia.bg сред автотърговци. По-ниският разход привлича купувачите независимо от по-скъпата поддръжка, която изискват тези автомобили, и от опасенията, че те допринасят за рекордните замърсявания на въздуха в градове като София.